Denne hjemmeside gør brug af nogle funktioner, som din internet-browser ikke lader til at understøtte, og derfor vil hjemmesiden muligvis ikke fungere helt efter hensigten. Prøv evt. at åbne siden i en anden browser eller på en anden enhed.

Mere musik

Kneppet Udenom

Nummer 9 på albummet Hobro Undergrund

Bandcamp Spotify YouTube Soundcloud

På dette nummer: HM HoeningwaldP SwiggersP DesmetL Melis

Produceret af: P Swiggers P Desmet


Sangtekst

Sandsynligvis ikke 100% korrekt. Indsend gerne rettelser

  • Omkvæd
    • Fuck dig kælling, fuck dig kælling
    • Du har kneppet udenom så tag og fuck af kælling
    • Fuck dig kælling, fuck dig kælling
    • Jeg ved du har kneppet udenom igen – kælling
  • Vers
    • Hey sara – du' en fucking kælling
    • Alt mellem dig og mig er sendt til tælling
    • Du har kneppet udenom – så fuck dig kælling
    • Skrid med dig – det' det' de kalder en kovending
    • Du siger jeg flirter – du sku ta’ og snakke
    • Du lader hvem som helst komme en tur op i din fjabbe
    • Tror du selv jeg giver et fuck hvordan du har det
    • Hvis du er ensom har du dig selv at takke
  • Vers
    • Hey kælling, tag og vis en smule respekt
    • Jeg ved godt du har givet Kalle F analsex
    • Det kan ikke gå for stærkt at du bliver min ex
    • Så tag og kys min pik farvel – heks
    • Sut på den – det er sidste chance
    • Du får den ikk' at se når alle broer er brændte
    • Du kommer til at græde over løgnene
    • Når jeg kommer dig lige i øjnene

Kommentarspor fra projektets skaber:

Et forsøg på at ramme en mere traditionel hip-hop-vibe. Det er et rimelig vredt nummer, egentlig.

Gennemgående motiv: Om kvindenedgørende og problematiske tekster fra Tegnedreng Records

Misogynistiske og kvindenedgørende tekster har altid været en stor del af rap-musik, desværre. Genren har også inkluderet meget homofobi og andre ubehageligheder. Og så selvfølgelig vold, indbrud og stofmisbrug.

Genren er jo opstået blandt sorte, mindre velstående amerikanere, og er blevet formet af det sprog, de har talt på gaden. Og så er det blevet til en del af hip hop’ens vokabular.

Så det har også fundet sin vej ind i Tegnedreng Records’ tekster, der forsøger at lyde som generelle rap-tekster – og dermed overtager deres mere problematiske aspekter. Det ville så at sige ikke lyde ‘autentisk’ uden. Og så er det jo også bare sjovt at sige de slemme ting, som man ikke må – eller mener.

Jeg har prøvet at undgå racisme og homo/transfobi i teksterne, men bibeholdt misogynistiske udtalelser. Men jeg har så vidt muligt prøvet at overdrive og karikere dem, og de er langt henad vejen sat i forbindelse med ulækre og vulgære seksuelle udtalelser fra de fiktive rappere.

Generelt synes jeg der er noget ‘cartoonish’ over personerne og teksterne, der distancerer det fra virkeligheden – der er trods alt ikke noget sexet over deres beskrivelser af sex, snarere tværtimod. Men man kan ikke benægte at ord former tankemønstre. Jeg ville nok ikke have lavet projektet sådan nu, både som jeg er blevet ældre, og som den kulturelle bevidsthed er blevet skærpet. Det kan være utrolig nemt bare tankeløst at skrive nogle ting, og ikke reflektere over konsekvenserne. Men alt hvad vi gør og siger former og underbygger de tankemønstre og attituder, der præger den fælles bevidsthed.

Så hvad er lektionen?

Man kan jo fint skrive en masse gode, nydelige og opbyggelige ting, og de kan nemt blive enormt kedelige og sippede. Og de har ikke et punch i nærheden af det, som et par bandeord og vulgariteter leverer. Og vi skal jo heller ikke være pæne og rene hele tiden, for det er mennesker ikke, og hvis vi prøver at fornægte de beskidte sider af vores natur, bliver det bare til en trykkoger der før eller siden eksploderer.

Forhåbentlig kan vi differentiere mellem en dum rap-sang og virkeligheden, og forhåbentlig er vi i stand til at bruge de mere anstødelige og grænseoverskridende kulturelle artefakter til at holde refleksionen og samtalen om hvad vi vil acceptere i gang.

Anyway, tilbage til den tåbelige rap!