Denne hjemmeside gør brug af nogle funktioner, som din internet-browser ikke lader til at understøtte, og derfor vil hjemmesiden muligvis ikke fungere helt efter hensigten. Prøv evt. at åbne siden i en anden browser eller på en anden enhed.

Kapitel 8

Alt er forgængeligt

Efter at tørsten efter berømmelse splittede crewet ad, og behovet for fællesskabet samlede dem igen, flirtede de alligevel med tanken om deres potentiale for succes og “hvad nu hvis”. Men nu har de endegyldigt accepteret deres plads i deres hood. Deres fokus er nu på deres sammenhold. De hænger ud og fester, og laver musik for crewets skyld.

Opslag med billede fra Hobronx Money Makerz
Hobronx Money Makerz

Hobronx Money Makerz

22. marts 2016, kl. 12:12

Yo Så Vores EP #SoundtrackTilDinRus Fuckme På #Spotify Gutter!!! 👑👑👑Ind Og Elsk Med Det Med Det Fucking Samme Okaaa!!! Yeeeaaaaahhh #BLamiroy #Tegnedreng #TegnedrengRecords #HobronxMoneyMakerz #Hobro4Lyfe #Hobronx #Swag #Swagness #Yolo #JollyCola #HobroUndergrund #AdelgadeBanden #Skater #Bar #Øl #Beer #Bajer #Rap #HipHop #DanskRap #Undergrund #Hit Følg Os Alle Vegne @tegnedreng Og Hør Mere Musik På Vores Soundcloud #LinkInBio @soundvenue

Hobronx Money Makerz

Hobronx Money Makerz

22. marts 2016, kl. 16:41

Yo Jeg Vil Bar Li Si Black Eyed Peass Er Det Nye The Beatles!!! Og #Tegnedreng Records Er Det Nye #BlackEyedPeas Ik!!! #Will.I.Am #PDesmet #Hobro4Lyfe #KongerneAfHobro #KongIngolf #Vilder #TegnedrengRecordsForAltid #ViDørAldrig #1641

I dette opslag: P Desmet

The Black Eyed Peas er ret vidunderlige i hvor absolut tåbelige, de er. De var en stor del af, at jeg begyndte at høre (og producere) rap-musik. Jeg gjorde det sarkastisk, og deres totale mangel på selvbevidsthed var herlig. Bare lyt til deres album The Beginning – skønt! Jeg nød også Ke$ha’s Tik Tok. Hvis du skal gå pop, gå stort og gå dumt.

De var også et af forbillederne for Tegnedreng Records, da jeg udviklede konceptet. Netop fordi Will.I.Am havde denne uforholdsmæssigt store rolle i gruppen, til et punkt hvor han er Black Eyed Peas, og de andre bare er det for syns skyld. Det var sådan min rolle ville være i Tegnedreng Records, bare i endnu større grad, fordi jeg vitterligt var gruppens dukkefører.

Eftersom jeg spillede P Desmet, syntes jeg, at det hen mod projektets slutning var på sin plads, at han udtalte sig rosende om forbilledet.

Vis kommentar Skjul kommentar

P Desmet udtaler sig om sin musiksmag, og sit syn på sin egen rolle i gruppen.

The Black Eyed Peas startede selv som et undergrunds-rap-crew, der satsede alt for den store popsucces – og opnåede den. Men på vejen gik de fra et ligeværdigt fællesskab, til at være domineret af frontfiguren Will.I.Am. Og i takt med at hans vision overtog kontrollen, mistede gruppen mere og mere af deres allerede udsultede jordforbindelse.

Der er noget af dette, som Desmet kan genkende sig selv i. Han er for stolt og fuld af kærlighed til sig selv til at indrømme nogen fejltagelse offentligt. Men mon ikke han har indset, i hvilken grad han satte gruppens fremtid og kreative velfærd over styr ved at trumfe sine egne visioner igennem, og ikke lade de andre komme ordentligt til orde. Da P Swiggers oplevede en kunstnerisk vækkelse og trådte frem med sine ideer, lyttede Desmet ikke – i stedet trak han trodsigt gruppen i den modsatte retning. Deres store musikalske projekt, som var født af deres venskab og sammenhold, blev for ham et middel til at opnå hans mål om økonomisk overflod, og han begyndte at føre an med militaristisk nådesløshed. Han gik imod dét, som crewet stod for.

Men nu er de tilbage, og Desmet annoncerer stolt at de endnu engang har ny musik undervejs.

Opslag med billede fra Hobronx Money Makerz
Hobronx Money Makerz

Hobronx Money Makerz

25. marts 2016, kl. 01:19

.#AdelgadeBanden Kontrollere #Hobro #Hobronx #Hobro4Lyfe #HobroHardcore #Swag #Swagness #Yolo #JollyCola #HobroUndergrund #Adelgade 👑👑👑 #PDesmet Her, Der Meget Nyt Shit På Vej, #StayTuned!!! #Rap #HipHop #DanskRap #Undergrund #Hit Følg Os Alle Vegne @tegnedreng Og Hør Mere Musik På Vores #SoundCloud #LinkInBio #Snapback #Smoker #Music #Producer #Gangsta #Versace #Tuborg #Beard #Danmark

I dette opslag: P Desmet

Et af mange billeder taget på vores roadtrip til Hobro for at filme den sidste musikvideo. Her til sidst i projektet lagde jeg en del portrætter af medlemmerne op, fordi jeg nu havde dem, og fordi det virkede passende hen mod projektets slutning.

Vis kommentar Skjul kommentar
Opslag med billede fra Hobronx Money Makerz

Gennemgående motiv: Sære grå kasser på billeder

På en god håndfuld af billederne er der nogle mærkelige grå kasser. Det er ikke fordi jeg har bortcensureret noget, selvom det godt kunne ligne det.

Mens tekstopslagene blev skrevet direkte på Facebook, blev billederne lagt på Instagram, og så automatisk kryds-postet til Facebook.

Med Instagram kan man redigere billederne, for at farvelægge, justere og beskære dem. Et sted i denne proces, måske pga. en fejl i app’en eller min mobil, opstod de her visuelle defekter. Jeg kunne først se det, når billedet var uploadet. På det tidspunkt måtte jeg så vurdere om det var slemt nok til at slette opslaget og prøve igen (som så krævede at jeg også slettede på Facebook). Nogle gange rettede jeg det, andre gange lod jeg det bare være. Og nogle gange opstod fejlen igen ved andet eller tredje forsøg.

Så som det er, lad os kalde det en æstetik og et visuelt kendetegn. Eller bare en dum teknisk fejl.

Vis kommentar Skjul kommentar
Opslag med billede fra Hobronx Money Makerz
Hobronx Money Makerz

Hobronx Money Makerz

25. marts 2016, kl. 23:20

.#TegnedrengRecords På Det #NatBowling Shit 👑👑👑Det #GangsterShit #Hobro4Lyfe #Hobronx #Swag #Swagness #Yolo #JollyCola #HobroUndergrund #AdelgadeBanden #Skater #Bar #Øl #Beer #Bajer #Tuborg #Rap #HipHop #DanskRap #Undergrund #Hit Følg Os Alle Vegne @tegnedreng Og Hør Mere Musik På Vores Soundcloud #LinkInBio #Party #Ingolf #Royalty

Jeg var til gymnasie-reunion i Odense, og ‘festen’ foregik som natbowling. Så jeg kunne lige så godt lave en opdatering på Tegnedreng Records mens jeg var der.

Vis kommentar Skjul kommentar

Crewet hænger ud og har det sjovt i deres gamle kvarter i Hobro. Online råber de stadig op om at ville følges, og udsender vilde skyer af hashtags, men prøver de rent faktisk at opnå noget med det, eller er det bare indgroede vaner og for gamle dages skyld?

Hobronx Money Makerz

Hobronx Money Makerz

26. marts 2016, kl. 11:35

.#Zerofucksgiving Det Stilen Vi Køre All Day All Night Yeah Woooo Whatup,!! 👑👑👑🔥💰🎶#Hobro4Lyfe

Opslag med billede fra Hobronx Money Makerz
Hobronx Money Makerz

Hobronx Money Makerz

26. marts 2016, kl. 18:26

Når #TegnedrengRecords Rammer Den #Aldi Går Vi Ik Før Vi Har Fucking Rydet Bulen For Rub Og Stub Yeeah 🔥#Vilder #Burgøjserstil #JollyCola #Krudtugle #UglenClassic #Swag #Swagness #Yolo #Hobronx #Hobro4Lyfe #AdelgadeBanden #PartyPartiet #Shopping #Gangster

I dette opslag: HM Hoeningwald P Desmet

Hobronx Money Makerz

Hobronx Money Makerz

27. marts 2016, kl. 17:05

Så Sider Den Boy P Lauwers Li Og Ligger De Sidste Touch På Vors Ny #Musikvideo Til #ADELGADEKLASSISK! Wooot Det Blir For #Vilder For Godt Ik! 👑👑👑#Hobro4Lyfe #Swagness #JollyCola

I dette opslag: P Lauwers

Adelgade Klassisk

Musikvideo

Medvirkende: HM Hoeningwald P Schmitter P Desmet B Lamiroy L Jooken

Medvirkende: Kaare Olsen, Mads Storm, Marcel Alveen, Mathilde, mig selv og diverse hobronianere (ho-bros??)

Kamera: Henrik Viking

Ah ja – den store tur til Hobro.

Vi ville gerne gøre noget lidt større til at slutte projektet af med, og det kunne jo passende udgøre den sidste musikvideo. Der var snak om en live-koncert, eller en fest i en forladt bygning, men det der var mest passende (og nemmest) var at køre en tur til “moderlandet” og filme os gå amok i “vores” “hood”.

Jeg havde skrevet en løs plan med ideer til forskellige steder og situationer, vi kunne filme, men i praksis lod vi os mest bare inspirere af hvad vi lige kunne finde.

På trods af at Hobro ikke er ret langt fra Aalborg, og at det egentlig ville have rimelig nemt at suse derned af og til for projektets skyld, var dette første gang jeg var der mens projektet var igang. Jeg var der af andre årsager en gang før det startede, og der tog jeg en masse billeder, som jeg så postede lidt ad gangen.

Det havde også en komisk og sært passende effekt slet ikke at have noget med byen at gøre, mens jeg dagligt proklamerede kærlighed til den og skrev #Hobro4Lyfe.

Det var en meget skæg tur – og lidt dramatisk.

Fodboldholdet Hobro IK havde lige tabt en stor kamp den dag (fandt vi ud af). Så som man kan se hen mod videoens slutning, var der ud på aftenen politi i gaden og store menneskeforsamlinger.

Vi gik en tur ind på et værtshus, for at filme lidt stemningsklip af crewet der hænger ud og fester (Buddy Holly var ikke åben om eftermiddagen, desværre). Da vi kom derind, fik vi en gratis øl – gravøl, som de sagde. Stemningen var lidt presset, med andre ord. Og vi valsede ind med kamera og latterlige kostumer. Jeg hørte det ikke selv, men én af de andre hørte nogen ved baren sige “de er bøsser alle sammen”, øjensynligt ikke ment som en positiv ting. Efter at have siddet der lidt tid, gav vi os til at filme at vi ‘ravede’ og halvdansede. Dér blev stemningen noget mere presset, og lige pludselig kunne vi mærke, at nu var det godt nok tid til at komme ud igen.

Alt i alt, så tog Hobronx City ikke imod deres eksil-børn med åbne arme. Men vi fik da et par gode filmstumper ud af det. Og jeg fik klippet videoen sammen så hurtigt som jeg kunne, for at blive indenfor tidsplanen.

Angående valget af sang til videoen, så var jeg lidt splittet. For på det her tidspunkt var der allerede kommet et album mere fra gruppen siden Adelgade Klassisk blev udgivet på albummet Gør Det For Crewet. Den var heller ikke tænkt som en “single” på samme måde som Gangster Shit og (især) Grev Ingolf var. Men den her sang var den mest passende til en tur til Hobro, og den var en god hyldest til crewet og projektet. Så det fungerede perfekt, og videoen blev en rigtig god næsten-finale for Tegnedreng Records.

Deres tredje musikvideo udkommer endelig. Denne gang er det ikke rigtig som et promoveringsfremstød – videoen er ikke engang til en sang fra deres seneste udgivelse – men som en hyldest til deres crew, alt hvad de har opnået, og frem for alt deres kære by, Hobro. Den store berømmelse betyder ikke så meget, begynder de at indse, for dér hvor det tæller, vil de altid være klassisk.

“Eneste dansk rap der er værd at høre på,” erklærer de stolt om sig selv. De føler ikke at de har nogle konkurrenter på den danske musikscene, for det som de har gang i, kan ingen andre gøre. Tegnedreng Records er i sin helt egen liga – nej, de er deres helt egen sportsgren. De behøver ikke at sælge ud til popmusikkens mainstream; for i Adelgade, er de allerede udødelige:

Den musik som vi laver, den er klassisk

Det er Beethoven, Mozart og os

Den musik som vi laver, den er klassisk

Det’ Miles Davis, Mikey Jackson og os

De har skrevet sig selv ind blandt de største, og de vil kæmpe til det sidste for deres hood: “Fucker du med Hobro, så ved du der bliver krig.”

Opslag med billede fra Hobronx Money Makerz

Det var først under filmningen af videoen til Adelgade Klassisk, at Marcel (set på billedet her) blev til P Schmitter – en rolle, som jeg lagde stemme til, men som hidtil havde været uset. Marcel var også med i den anden musikvideo, til Grev Ingolf, men her havde han ikke noget navn (udover at blive omtalt som Dr. JP Drox på et billede på Instagram).

At han blev Schmitter var egentlig bare fordi der ikke lige var andre til det – P Schmitter synger omkvædet i sangen, men jeg kunne ikke spille ham, fordi jeg allerede spillede P Desmet. Så det passede bare bedst at det var Marcel. Men det føltes lidt mærkeligt pludselig at vise P Schmitter lige før projektet sluttede, efter at han havde været på musikken lige fra begyndelsen.

Bare rolig, det er æblejuice i whiskey-flasken (så vidt jeg husker).

Vis kommentar Skjul kommentar
Opslag med billede fra Hobronx Money Makerz
Hobronx Money Makerz

Hobronx Money Makerz

28. marts 2016, kl. 13:28

.#BLamiroy Er Den #CrazyAss #Partykonge Rimlig Fucking Intens Fyr 🔥Kør Den #Vilder #Fest Hele Natten Igennem Lissom #SevenEleven Boiii!!! 👑👑👑Ja Mayn! #Hvedemel #JollyCola #SigJollyMotherfucker #GangsterShit #Gangsta #Krudtugle #UglenClassic #Øl #Beer #Bajer #ØlBajer Har Du Set Vors Nye #MusicVideo Den Er #Epic http://youtu.be/43ZbeVUATBQ Del Den Elsk Den Like Den Kærtegn Den!!! 🎶🎶💰💰👻👻🐙🗽 #Hobronx #Hobro4Lyfe #Rap #HipHop #DanskRap #Skater #Bar #Snapback #Swag #Style

I dette opslag: B Lamiroy

Klassisk Lamiroy. Og typisk Tegnedreng-indkøb: Jolly Cola, Krudtugle-øl og en masse hvedemel.

Vis kommentar Skjul kommentar
Hobronx Money Makerz

Hobronx Money Makerz

28. marts 2016, kl. 22:23

Vi Her På #TegnedrengRecords HovedKontoret Håber I Alle Fucker Nyder Vors Nye #MusikVideo #ADELGADEKLASSISK 👑👑👑 https://www.youtube.com/watch?v=43ZbeVUATBQ #Hobro4Lyfe #HobronxHardcore #HårdestEver #BigTime #YungMoneyz 🔥 Vi Vil Bar Li Fortælle Vi Har Fucking Gang I Nået Ny Musik Og Det Mest #Vilder Fucking #Party #Shit Nonsinde I Kommer Til at #LoseYourMind Gutter!!! Yeeeaahh!!! #AdelgadeForEver #JollyCola #PDesmet #MoneyMuziks 🎶🎶🎶💰💰💰

I dette opslag: P Desmet

De dedikerer deres tid til at feste, som altid har været en af deres helt store passioner (sammen med penge, piger, alkohol og hash). Det reflekteres i deres nye musik, som især er orienteret mod fest og dans.

Måske indså de at deres DJ-ven, J Servais, havde brug for noget ordentlig festmusik at spille på byens diskoteker. Og efter at have hørt hans remixes af deres sange, var det åbenlyst at han havde brug for deres hjælp. For hvis dansegulvet er det sted, hvor de efterhånden føler sig mest hjemme – er det så ikke også på sin plads at henvende sin musik mod dét, så man kan have noget ordentligt at danse til?

Opslag med billede fra Hobronx Money Makerz
Opslag med billede fra Hobronx Money Makerz
Hobronx Money Makerz

Hobronx Money Makerz

30. marts 2016, kl. 16:44

Lol Hey #MTrokay Det Her Sgu Vi Næsten Bru Som Cover Til Næste #Ep Ik! ! #Wtf #ScienceFiction #Fremtid #Future #Futuristic #Retro #OldSchool #Star #Hobronx #Hobro4Lyfe #Swag #Swagness #Yolo #JollyCola

I dette opslag: M Trokay

Det var bare en bog, der lå i baren på studiet, og jeg syntes det var et ret sjovt forsidebillede.

Vis kommentar Skjul kommentar

Crewet leder efter den visuelle stil, der bedst afspejler deres nye musik. Har de fundet den her?

Opslag med billede fra Hobronx Money Makerz
Hobronx Money Makerz

Hobronx Money Makerz

30. marts 2016, kl. 20:47

Vi Lægger Og Rodder Med En Stak #Vilder #Hardcore #Beats Til En Ny #EP Der Snart Dropper!! 🔥Det Blir #Dance #Party #Hard #CoolShit #Producer #Production 👑👑👑 #ProduceretAfJDeClercq #JaDa #JustDoIt #Versace #Style #AllOfTheLights #AllTheColors #AllNight #AllDay 🎶🎶🎶💰 #Hobronx #Hobro4Lyfe #Rap #HipHop #DanskRap #YoungMoney #JollyCola #Danmark #Akai #Microphone 💰💰💰

Opslag med billede fra Hobronx Money Makerz

Profilen skiftede navn og billede

Tegnedreng Records

31. marts 2016, kl. 11:39

Tegnedreng Records

Grafik lavet af Henrik Viking. Billedet er af nogle amerikanske avisdrenge fra 30’erne, der ser mere hårdkogte ud, end nogen gør i dag.

Vis kommentar Skjul kommentar

For at hylde deres rødder, dropper de alle de mange nye navne, og kalder sig bare det, de i virkeligheden altid var: Tegnedreng Records.

P Swiggers stikker hovedet ud af studiet længe nok til at annoncere navnet på deres nye EP, der er lige på trapperne: “Fucker Det Shit Op”.

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

31. marts 2016, kl. 12:12

Hvasssså Lyt Lyt #Lyt #PSwiggers Her!!! Oficielt Anouncement Vors Nye #EP Falder Lige Om Snart Og Den Heder #FuckerDetShitOp!!! Den Er De Hårde Svedige Legit #Vilder Beats Der Komme Til At Give #Jordskæld I Hele #DK Okay!!! Det Er #Hardcore Vi Ik Til At Spørge Med!!! Yeeeeah Boii!!! What Up!!! Uhhhhhhh!!! #Hobro4Lyfe #1641Forever #DuTilGrin #FlerePenge #SwiggersOut

I dette opslag: P Swiggers

Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

31. marts 2016, kl. 22:29

.#PSwiggers Er Den #OG #Legit #Artist Shit #Gangsta På Det #Vilder #HighClass Shit UKnooo!! 👑👑👑🔥🔥Han Er Så Kold For Ham Er Det #Kunst #Penge Og Friske #Damer #Stilen #Style #Street #Art #HobronxMoneyMakerz #Real #Rap #HipHop #DanskRap #Undergrund #IkTilP3 @drp3 #JollyCola #HobroUndergrund #AdelgadeBanden #Skater #Bar #Øl #Banana

I dette opslag: P Swiggers

Martin viser den hårde P Swiggers-stil frem, med alt hvad den indebærer af bananer og jumbobøger.

Her mod slutningen af projektet uploadede jeg en serie af “profil”-billeder af nogle af de primære medlemmer af crewet, sluttende med kernetrion af L Jooken, P Desmet og P Swiggers.

Vis kommentar Skjul kommentar

Som en hyldest til de enkelte medlemmer, der udgør det nu ubrydelige crew, laver de opslag på de sociale medier, der profilerer dem hver især. De står sammen, side om side.

I projektets tidlige dage, da de først lige var begyndt at føre sig frem som Tegnedreng Records, tøvede de med at vise sig selv frem. De foretrak at gemme sig bag mystik og røgslør, for at undgå at noget individiduelt medlem skulle blive vigtigere end gruppen som helhed. Men nu, efter al deres konflikt og splid – efter at de er steget op fra asken og blevet genfødt ved den hedeste flamme – nu er deres bånd ubrydelige og de nærer ingen frygt eller tvivl. Kun kærlighed til crewet.

Fucker Det Shit Op

Album

Et Vilder Party Album Fra Tegnedreng Records #Hobro4Lyfe


Det sidste album fra Tegnedreng Records, udgivet ganske kort tid før “deadlinen” d. 1. april.

Det var tænkt som et party-album, men der er også forskellige andre slags numre på. Dybest set alt hvad jeg kunne nå at få færdigt.

Grafikken er lavet af Henrik Viking, ud fra et billede af nogle alt for hardcore amerikanske avisdrenge fra 30’erne, som jeg faldt over.

Det her er hvad jeg havde planlagt om albummet og skrevet i drejebogen ved projektets begyndelse:

TIDSPUNKT: Op til 1. April 2016

Sidste EP kommer her. Den er mere EDM, drop-baseret. J De Clercq har co-produceret alle numrene.

  • Titel:
    • Fucker det shit op
  • Sange:
    • Halbal i Skanderborg (med Martin)
    • Sommer i Danmark (med Martin)
    • [Rundt på gulvet]
    • [Studenterpiger (mehigo12)]
    • Tøsen tripper på Molly
    • [Hænder op i luften (mehigo15)]
    • Headshot
    • Tømmermænd

Gennemgående motiv: Albums og EP’er

Når Tegnedreng Records udgiver et album, henviser de konsekvent til det som en EP. Jeg tror ikke der var nogen meget klar grund til dette.

Jeg syntes nok at det virkede lidt voldsomt at annoncere et nyt album så ofte som de udkom, fordi det ord forbindes med noget mere vægtigt. Og så fordi den første var en lidt let affære, gav det mening dér, og så blev jeg bare ved med at benævne dem sådan – selvom det blev lidt absurd når de begyndte at være over 45 minutter lange (jeg havde meget materiale, der skulle brændes af til sidst).

Men det gør også, at gruppens måde at kommunikere om deres musik er lidt karakteristisk, og afspejler den måde sprogbrug og tænkemåder formes og præges inden for en social gruppedynamik.

Så jeg synes, det giver lidt til projektets præsentation, selvom det er en (potentielt forvirrende) kuriøsitet.

Jeg har på denne hjemmeside valgt at bruge album i de fleste sammenhænge, fordi det lægger sig mere op ad den gængse begrebsbrug.

Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

1. april 2016, kl. 00:26

Så Har Vors #Vilder Nye EP #FuckerDetShitOp Ramt Nettet Som En Mother Fucking Atom Bombe Explosion!!!! 🔥🔥🔥Yeaahh Boiiii!!! Whooo!! Det Er Så #Party#Hardcore#Dance#Trap#EDM #Extreme !!! WhatUp! #Hobro Er Ny Hovedsted I #Danmark ! Ahahahaha lololol! 👑👑👑 #Hobronx #Hobro4Lyfe #PartyForever #1641 #HobroUndergrund🎶🎶🎶 #HobroonxMoneyMakerz #TegnedrengRecords #Rap #HipHop #DanskRap #Pop @drp3 @soundvenue @gaffa #Producer #ReleaseParty #Gangsta #Rapper #Street #Smoker #Hash 💰💰💰 Hør Den Her https://soundcloud.com/tegnedreng2/sets/fucker-det-shit-op Download Gratis Her https://tegnedreng.bandcamp.com/album/fucker-det-shit-op

Deres nye EP udkommer, og den er en missionserklæring: Tegnedreng Records “fucker det shit op”. De er en ustoppelig kraft, og alt, hvad der kommer på tværs af crewet, vil gå til grunde.

EP’en er stor og spraglet, fuld af festlige sange, inspireret af deres hverdag. De beretter om en tur til halbal i Skanderborg, flirter med piger, drikker kaffe, ser frem til sommeren, og fester hårdere end nogensinde før. På det sidste nummer proklamerer de trodsigt: Fuck Janteloven. Der er ikke nogen, der skal komme og sige at de ikke er giganter, bare fordi de ikke er kendt i København; intet kan svække deres tiltro til dem selv. “Jeg er bedre end dig,” synger de stolt i kor.

I deres opslag har de tagget de store kanoner i dansk musik – P3, Soundvenue, Gaffa – men håber de på at få noget ud af det? De har trods alt endeliggyldigt erklæret at deres musik, den er “ik’ til P3”.

Måske er det en slags sarkastisk stadfæstning af deres uafhængighed; en hån af etablissementets kulturelle institutioner, som de har forkastet, og hvis støtte de ikke længere søger.

Eller også er det et emblematisk tegn på den fundamentale selvmodsigelse, der stadig spøger hos dem. For når de udsender opslag og billeder på de sociale medier, profilerer sig selv med hashags, og udgiver en lind strøm af musik, hvad prøver de så reelt at opnå?

Alt hvad de søger, får de i crewet. Alt hvad de stræber efter, er at finde i deres elskede Hobro.

Men hvis de ikke længere vil hore sig selv ud for berømmelsen, hvad har de så at bruge deres online platform til? De behøver ikke din godkendelse eller støtte – de er, som de så højt har erklæret, “bedre end dig”.

Opslag med billede fra Tegnedreng Records

Et sidste gruppebillede – fra turen til Hobro – før tæppet går ned for crewet.

Vis kommentar Skjul kommentar
Opslag med billede fra Tegnedreng Records

Her til slut i projektet havde jeg ikke planlagt handlingsforløbet så nøje, fordi det skulle kunne tilpasses til hvor meget opmærksomhed, gruppen havde fået. Det endte ikke med at være ret meget. Hvad jeg havde planlagt for sidste sekvens var slutningen, som skulle finde sted d. 1. april 2015.

Jeg havde i øvrigt også så travlt med at få musikken færdig i den sidste periode, at der ikke var megte overskud til at iscenesætte dramatiske hændelser. Selve plottet var dybest set ovre da de blev genforenet, så jeg lod det mest bare stå stille her. Indtil det hele lukkede ned.

Her er hvad jeg skrev i drejebogen for Sekvens 8 og det sidste album forud for projektets begyndelse:

SEKVENS 8. ALT ER FORGÆNGELIGT

STRUKTUR: Resolution og konklusion. Konflikter og farezoner skal være helt klare, ikke komplekse.

TIDSPUNKT: Op til 1. April 2016

Sidste EP kommer her. Den er mere EDM, drop-baseret. J De Clercq har co-produceret alle numrene.

  • BANDNAVN: Tegnedreng Records
  • TODO: Revidér titel og trackliste. Lav covergrafik
  • EP
    • Titel: Fucker det shit op
    • Halbal i Skanderborg
    • Martin
    • Sommer i Danmark
    • Martin
    • [Rundt på gulvet]
    • [Studenterpiger (mehigo12)]
    • Tøsen tripper på Molly
    • [Hænder op i luften (mehigo15)]
    • Headshot
    • Tømmermænd

Den 1. april slutter projektet, uanset respons fra folk. Dette er præcis 6 måneder efter projektets begyndelse, og står som en henvisning til aprilsnar-traditionen: ikke alt hvad der foregiver at være sandt, er det.

Hvordan ender det hele? Det må jo afhænge af hvilke reaktioner gruppen har fået.

Under alle omstændigheder ophører projektet her.

Måske: Til sidst mere stille. Derefter en kort eksplosion med et par nye numre (der er dårlige), og så ‘pensionserklæring’.

Sidste post er et link til billedet med prologen.

TODO: Skal det være et rigtigt link, eller et billede af linket, som ved begyndelsen?

Gennemgående motiv: Struktur og plot i projektet

Jeg er meget interesseret i historiers struktur – det underliggende skelet, der holder dem sammen og giver dem form. Hvis en historie fortælles godt, ænser man som regel slet ikke at der er en struktur – historien lader blot til at følge sit naturlige og åbenlyse flow. Selvfølgelig sker det her nu, tænker man – eller bedre, tænker man slet ikke.

Men en god historie har en struktur. Den har nogle principper, der styrer hvorfor bestemte ting sker på bestemte tidspunkter. Den har en opbygning af spændingen og konflikterne, og en form der gør at slutningen føles tilfredsstillende (eller utilfredsstillende, alt efter forfatterens intention).

Historier kan tage sig ud på nær ved uendeligt mange forskellige måder, og stikke af i alle mulige fantasifulde retninger. Men selvom de virker vidt forskellige på overfladen, kan de dele en grundlæggende struktur. Faktisk har en meget stor del af de historier, vi læser, ser og hører, en bestemt struktur til fælles – de spinder bare deres fortælling ud over den. Ligesom at et hus har en grundstruktur – et køkken, en stue, et par soveværelser, et badeværelse eller to – men alle huse opleves langt fra som ens af dén grund.

Forskeren Joseph Campbell analyserede forskellige kulturers myter og fortællinger, og fandt deres strukturelle fællestræk. Indenfor filmindustrien har disse ideer om struktur især vundet indpas, fordi film har en rimelig standardiseret længde, og skal nå igennem hele deres plot på en fornuftig måde indenfor den ramme. Filmindustrien har dog måske været lige ivrige nok i at bruge struktur, og de følger tit skrappe retningslinjer der dikterer hvor lang tid hver enkelt sektion af plottet skal vare, og hvad der skal ske hvornår. Når først man får øje på det, kommer man aldrig til at se en Hollywood-film på samme måde igen.

Jeg har efterhånden læst en hel del om historiestrukturer. Men da jeg skrev Tegnedreng Records, var min forståelse af feltet stadig i sin vorden. Jeg vidste at der var en treaktsstruktur, og at film fulgte den nøje, men jeg kendte ikke rigtigt principperne. Men da jeg stod overfor at udvikle projektets plot, besluttede jeg mig for at prøve at følge denne struktur. Så jeg googlede mig frem til en gennemgang, og den brugte jeg så til at udlægge handlingen. Set med min nuværende viden ville jeg måske have lagt strukturen lidt anderledes, nu da jeg ved hvorfor de forskellige elementer falder som de gør.

Følgende er den strukturelle inddeling, jeg tog med mig fra den artikel (som jeg ikke lige kan huske hvad hed), omsat til mine egne ord. Hver sekvens i den udgør et kapitel i læseversionen af projektet på denne side.

  • Første Akt
    • Sekvens 1: Her etableres miljøet og karakterne. Status quo præsenteres. Leder op til en startende hændelse – point of attack’.
    • Sekvens 2: Karaktererne låses fast i knibe, eller sendes ud på nyt spor for at nå mål
  • Andet Akt
    • Sekvens 3: Første forhindringer og mere på spil
    • Sekvens 4: Første kulmination, ofte parallel med Note konklusionen (her = opbrud). Midtpunkt
    • Sekvens 5: Subplot tager fokus.
    • Sekvens 6: Hovedkulmination. Højeste og laveste punkter i hovedkonflikt. Fokus tilbage på hovedplot. Ofte modsætning til første kulmination og resolution.
  • Tredje Akt
    • Sekvens 7: Etablering af slutkonflikt og spænding. Evt et twist her.
    • Sekvens 8: Resolution og konklusion. Konflikter og farezoner skal være helt klare, ikke komplekse.

Gennemgående motiv: Billeder af en vandpibe

Jeg brugte en del billeder af en vandpibe. Generelt brugte jeg dem til at indikere at en sektion af historien var ovre (i denne læseudgave optræder de som sidste opslag i hvert kapitel). De fleste billeder blev taget ved den samme lejlighed hos en ven i Aarhus, men der er vist også et par stykker fra en tur på vandpibebar i Aalborg (ved samme lejlighed blev Storms dele af Grænseløs Kærlighed i øvrigt optaget).

Vis kommentar Skjul kommentar

Svaret på det store spørgsmål falder som et træ i skoven.

De træder bort fra nettet, lige så pludseligt som de ankom der; dengang drømmene og ambitionerne ingen ende ville tage. Dengang de altid stræbte opad, og altid prøvede at strække hånden længere ud i de tynde luftlag, for måske til sidst at kunne nå stjernerne.

Nu har de prøvet i praksis hvad det vil sige at ville gøre alt for berømmelsen, og det har kun medført splid og ulykke. De kaster nu muligheden for berømmelse bort. De lukker deres vindue til verden, og går deres egen vej. Hvor end den leder crewet hen – hvad end der venter i deres fremtid – så bliver det ikke plastret op på internettet. De laver måske stadig musik, men hvis de gør, er det kun er til dem selv og til Hobros dansegulve; længere prøver de ikke at række.

De sætter deres sejl, og skyder frit og ubesværet ud mod solnedgangen – sammen og uadskillelige, ligesom i gamle dage. Hvad end de finder derude, er kun for dem at vide.

Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

1. april 2016, kl. 12:00

— Hvis jeg ikke er berømt — eksisterer jeg så? Begyndelsen.

En gentagelse af det første billede, der blev lagt op, og et spejlbillede af det første opslag. Her stopper historien om Tegnedreng Records.

Billedet viser igen linket til et et billede med en tekst, der forklarer min intention for projektet før det blev skudt igang.

Gennemgående motiv: Projektets skjulte prolog

Selvom det ikke var så let at se mens det stod på, var projektet Tegnedreng Records et højkonceptuelt og temmelig eksperimentelt stykke historiefortælling. Jeg var fascineret af de sociale mediers tidslinje som fortællemedie, og især den måde som de typisk viser de nyeste opslag først – for det betyder at hændelser her udspiller sig i omvendt rækkefølge af, hvordan de oprindeligt fandt sted. Ved at bevæge sig ned i en af disse tidslinjer, kaster man sig nærmest ud i en slags digital arkæologi, og rekonstruerer løbende begivenhederne baglæns.

Jeg fik den idé at prøve at bruge disse tidslinjer til at fortælle en historie, der kunne læses i begge retninger. I praksis endte denne idé med at falde lidt til side under projektets udførelse, og måske var det slet ikke muligt at gøre ordentlig på den måde jeg forsøgte det, men en ting, der overlevede var dog historiens cykliske natur. Den ender i høj grad hvor den startede; det første og det sidste opslag er ens, bortset fra at det første angives som ‘slutningen’ og det sidste som ‘begyndelsen’. Den krølle var det væsentligste, der overlevede af “tovejs”-historien.

Sammen med disse to opslag var der også et let skjult link til et forord, som jeg havde udgivet som et billede på Imgur før projektets officielle begyndelse. I dette løb jeg med fuld hast ud i det tematiske og prætentiøse overdrev, og funderede over stort og småt (mest stort, selvfølgelig).

Jeg syntes det var interessant at starte projektet, der generelt blev kørt med et “straight face” og præsenteret som værende ægte, med at lægge alle kortene på bordet. Det ville især have været sjovt, hvis nu Tegnedreng Records var brudt igennem på den danske musikscene, men det ville måske være lidt meget at forvente.

Følgende er hvad jeg skrev i projektet drejebog:

PROLOG/EPILOG

Det første der udgives er en tekst, der belyser de tematiske overvejelser og baggrunden for projektet. Denne udgives som et billede (på en image sharing side som Imgur eller Imageshack), uden nogle identificerende tags eller beskrivelser. Al ‘afslørende’ tekst fremtræder som billede, og er dermed ikke søgbar.

Billedets titel er ‘Metahistoriography meets (linguistic) historiography’ (titlen på det paper af P. Swiggers, L. Jooken og P. Desmet, hvor jeg opdagede navnene).

  • BILLEDTEKST
    • “Tillad mig at filosofere en kort stund. Dét, som du ser for dig her er både et postscript og et præludium til en multimediefortælling, som jeg – med hjælp fra venner og bekendte – har konstrueret og fremført (eller i skrivende stund, VIL fremføre). Tegnedreng Records er en fiktion – delvist joke, delvist social kommentar, men ærlig talt også bare underholdende tidsfordriv (hvis du ikke har gjort det endnu, prøv at søge på et par af ‘rappernes’ navne i Google Scholar). Jeg vil dog gerne lige fremføre nogle af de tematiske overvejelser, jeg har gjort mig op til projektets søsætning. Hold godt fast, det her bliver prætentiøst.
    • Vi formes af vores omverden og den kontekst, vi befinder os i. Tidligere har denne været begrænset til vores umiddelbare omgivelser (de mennesker vi møder og interagerer med personligt) og ‘monolitiske’ budskaber (udgivede bøger, folk på tv). Kultur var det nære, som man INTERAGEREDE MED og det fjerne, som man REAGEREDE PÅ. De seneste år (især gennem internettet) er det NÆRE dog sivet ind i det FJERNE. Dét, som den enkelte giver udtryk for, er ikke længere begrænset i rækkevidde; hvem som helst kan blive hørt af hvem som helst. Det lokale er blevet globalt.
    • At du KAN blive hørt af hvem som helst betyder dog ikke at VIL blive hørt af nogen som helst. Som at se skoven for bare træer, er det svært at høre hvad der bliver sagt hvis alle råber i munden på hinanden. Så alene i kraft af at man som individ har POTENTIALET for at blive hørt vidt og bredt, men ikke gør det, kan man ende med at føle at man slet ikke bliver hørt – på trods af at man reelt set bliver hørt i nogenlunde lige så stort omfang som den enkelte TIDLIGERE blev hørt. Mængden er rimeligvis den samme – men målestokken har ændret sig.
    • Der er sket en udligning og demokratisering i hvilke stemmer der bliver hørt. Tidligere var der et stort magtapparat der stod i mellem den enkeltes budskab, og dettes bredere formidling. En sanger skulle gennem et pladeselskab for at blive hørt af flere end en koncertsal kunne rumme; en forfatter afhang af et forlag; det tætteste den ‘menige’ borger kunne komme på bred cirkulation, var en annonce i avisen. Dette har ændret sig, nu da hvem som helst kan skrive et blog-indlæg, lægge en video på YouTube, og debattere på online fora. Udviklingen har påvirket de traditionelle medier, der idag i stigende grad lader ‘menig-mand’ komme til orde (fx gennem reality-shows, x-factor, og nyhederne, der læser tweets op). Det er blevet sagt at populær-kulturen og den offentlige samtale er blevet til AMATØRTIME – vi vil ikke længere høre eksperterne udtale sig, vi vil høre fra dem, der er ligesom os selv. Og allerhelst vil vi høre det fra os selv.
    • Dette skift kan ikke undgå at påvirke den enkeltes udvikling. Det er en del af menneskets natur at have forbilleder. I gammel tid var dette helte i sagn og eventyr, der blev fortalt gennem generationerne. Disse har i nyere tid ændret form, og nutidens myter er film og bøger, og heltene musikere og filmstjerner. Disse havde dog i lang tid stadig noget fjernt og overjordisk over sig. Elvis var ikke ligesom dig og mig, kød og blod – han var KONGEN AF ROCK, og selv da han døde, døde han slet ikke rigtig – Elvis levede videre blandt de mytiske helte. Dette var en konsekvens af datidens mediers nåleøje – det var ikke hvem som helst, der blev sat på TV – så dem der blev godkendt og rent faktisk KOM på TV, var helte og guder, og levede på et andet plan end vi dødelige. Man kunne godt tilstræbe sig selv at blive det, og det kunne endda lykkes – men det havde en natur af at prøve at gribe efter solen. Berømmelse var undtagelsen. Men nu sætter vi en dyd i at putte bogstaveligt talt HVEM SOM HELST på TV. Dem, som vi lytter til, er ikke længere nødvendigvis nogen, vi ser op til – det er tit nogen, vi føler os ligeværdige med – eller endog bedre end. Helten og taberen er smeltet sammen. Vores myter har ændret udformning.
    • Det er sket på godt og ondt. Der er ikke længere en magtelite, der kan diktere hvad der skal udbredes. Kultur af kvalitet kan finde sit eget publikum. Men fordi folket selv står for udbredelsen, ender den laveste fællesnævner gerne med at trumfe. Hvis en katte-GIF er det nemmeste for flest mennesker at værdsætte, bliver dén det primære kulturelle artefakt.
    • Vi er endt med at børns konkrete livsplan for når de bliver ‘store’ er at være ‘berømte’. For dem der er ‘kendt’, er ligesom os, de bliver bare lyttet mere til. Og når alle har noget at sige og dele, bliver OPMÆRKSOMHED den mest værdifulde vare. Deraf internet trolls og hærværk – opmærksomhed for enhver pris.
    • Det forhåndenværende projekt – jeg vælger at anskue det som en roman – er et karakterstudie af nogle unge mennesker, der er vokset op under forestillingen at berømmelse er en karrieremulighed. De er ikke nødvendigvis dumme eller uden evner, men deres miljø og opvækst har ikke opfordret dem til refleksion, intellektualitet eller hårdt arbejde. Succeskriteriet er antallet af LIKES. Disse karakterer har dog valgt en vej præget af en vis kreativitet – at skabe musik – fremfor blot at satse på Paradise Hotel. Men deres kulturelle forståelse er præget mere af Kidd og Kanye, end af Beethoven og Beatles. Som fortælling, er dette projekt levende og uforudsigeligt. Jeg kan her fra begyndelsesstadiet til dels planlægge og kontrollere, men i sidste må det leve som afspejling af publikums reaktioner (eller mangel på samme) – som et stykke teater, og som en blog med kommentarsektion. Reaktionen påvirker aktionen. Fortællemæssigt, læses og skrives historien også i to retninger. Internettets medier – som blogs og twitterfeeds – vises i omvendt kronologisk rækkefølge, med det nyeste først, og det ældste begravet. At dykke tilbage og læse historien har altså en arkæologisk natur, hvor man graver sig dybere og dybere ned indtil man finder begyndelsen på feeden. Den første besked fungerer således både som fortællingens begyndelse og slutning. Hvordan begivenhederne og beskederne udvikler sig fremad i tiden, er ikke til at forudsige. Der kan ske hvad som helst. Men alle fortællingers grundsten – bevægelsen UD og bevægelsen HJEM – foregår her over den samme indholdsmæssige strækning, blot i forskellige retninger. Beskeder, opslag og begivenheder bliver det landskab, man som læser rejser igennem. Man kan som læser tage rejsen mens landskabet stadig udformer sig, eller længe efter projektet er slut. Karakterernes fremtid er uvis. Men historiens slutning har stået skrevet fra begyndelsen.”
Vis kommentar Skjul kommentar

Her slutter historien

Hvis du kunne lide den, må du meget gerne fortælle andre om den, eller give Månegal Media et like på Facebook, følge på Twitter, eller abonnere på Youtube.


Har du ikke fået nok af de lækre beats og smadrede rim?


Udforsk musikken

Vil du høre lidt mere om hvem, der var involveret, og teknikken bag siden? Eller har du noget, du gerne vil fortælle os?


Læs rulleteksterne

Tegnedreng Records er et projekt fra Månegal Media, et tosset mediekollektiv fra Aalborg. Hvis du brød dig om det, har vi mange andre projekter, der nok vil falde i din smag.


Se mere fra Månegal Media
Der er et bogmærke gemt
Siden er sat til at huske hvor langt du er nået i læsningen af historien. Vil du fortsætte hvor du slap?
Siden gemmer ikke længere et bogmærke. Du kan altid slå det til igen i sidens indstillinger, der kan tilgås fra menuen til venstre.