Denne hjemmeside gør brug af nogle funktioner, som din internet-browser ikke lader til at understøtte, og derfor vil hjemmesiden muligvis ikke fungere helt efter hensigten. Prøv evt. at åbne siden i en anden browser eller på en anden enhed.

Kapitel 1

En gnist tændes

Den 1. oktober 2015 sendes et kryptisk budskab ud på de sociale medier:

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

1. oktober 2015, kl. 18:00

— Hvis jeg ikke er berømt — eksisterer jeg så? Slutningen.

Afsenderen kalder sig for Tegnedreng Records, og blandt al internettets trængsel og alarm går denne første transmission ubemærket hen. Men noget er begyndt; et vindue er blevet åbnet, og i løbet af det næste halve år kan man gennem dette skimte en gruppe unge mænds tumultariske tilværelse mens de stræber efter at indfri deres tårnhøje ambitioner om rigdom, berømmelse og udødeligheden.

Hvert skridt på deres rejse, hver bedrift og konflikt, dokumenterer de flittigt på internettet. Er det for at profilere og promovere sig selv – for at bogføre deres historie for eftertiden – eller af en snigende angst for at hvis et træ falder i skoven, og ingen tweeter om det, fandt det så nogensinde sted? Hvis du ikke er på Instagram, eksisterer du så?

Velkommen til fortællingen om Tegnedreng Records. Mit navn er Sigfred Nielsen, og jeg vil i dette kommentarspor løbende give lidt baggrund om projektet. Der vil være beretninger fra ‘bag scenerne’, fremhævning af bemærkelsesværdige detaljer, og masser af prætentiøse tematiske refleksioner.

Jeg var projektets hovedmand – jeg udviklede konceptet, producerede musikken, fremførte mange af vokalerne, og skrev de fleste opslag og tekster – men det ville selvfølgelig ikke være blevet til noget uden de mange bidrag fra projektets andre deltagere. De vil blive fremhævet i løbet af kommentarsporet.

Fordi projektet da det kørte var tænkt som en slags roman, iscenesat ‘live’ på internettet, skrev jeg en omhyggelig drejebog før det blev søsat. Her optegnede jeg historiens struktur og hændelsesforløb, visse vigtige opslag, og udkast til de forskellige albums titler og sanglister. Den endte med langt hen ad vejen at blive fulgt. Jeg vil også i løbet af kommentarsporet inkludere uddrag fra drejebogen.

Til dem der er interesserede – nok især de direkte involverede – kommer her en tidslinje over hvornår ideen til projektet opstod og planlægningsfasen op til at det gik i luften d. 1. oktober 2015. Ellers skal du være velkommen til at springe videre og komme i gang med historien.

Gennemgående motiv: ‘Origin Story’ – Projektets ophav

Projektet var undervejs et godt stykke tid, inden det endelig gik i luften. Her udviklede jeg konceptet, skrev tekster, lavede musik, optog vers med mig selv og andre, og tog billeder.

Jeg var bachelorstuderende ved Det Informationsvidenskabelige Akademi (tidligere Danmarks Biblioteksskole) i Aalborg på dette tidspunkt, og projektet blev i høj grad formet af det sted.

Her kommer en tidslinje over dets udvikling op til begyndelsesdatoen d. 1. oktober 2015, som jeg har rekonstrueret ud fra diverse udgivelser og tidsstempler på filer.


  • Foråret 2014 – Black Dick
    • Under en stærkt beruset tur i studiets fredagsbar d. 18. april 2014, opstod en mærkelig idé om at gøre frasen “He’s gonna get that black dick” til et hårdt pumpet dance track. Jeg optog samplen, som en af de andre i baren fremførte på et par forskellige måder, på min telefon, og da jeg kom hjem – sent og ret fuld – producerede jeg nummeret og uploadede det til Soundcloud.
    • Det grinte vi så af, især det absurde og tåbelige i nummeret.
    • Vi jokede også at der skulle være et ‘prison’-rap-remix (“Oh, he dropped the soap…”), hvor min medstuderende Martin skulle rappe. Jeg går tydeligvis all-in på tåbelige jokes, så jeg remixede nummeret og skrev et rap-vers, som Martin indspillede. Da han ikke naturligt er rapper, krævede det en del klippe-klistring af optagelserne at få det til at passe nogenlunde til rytmen, men det havde også en sjov effekt – med den muntre aarhusianske dialekt på. Remixet udkom d. 30. maj 2014, sammen med et andet remix, jeg lavede.
  • Efteråret 2014 – de første numre
    • På studiets tredje semester havde vi et fag, der hed Bibliotek og Samfund. Vi skulle under dette skrive nogle opgaver i grupper. Jeg skrev sammen med Mads Storm og Martin.
    • Til en af undervisningstimerne skulle vi læse en forskningsartikel med titlen “Metahistoriography meets (linguistic) historiography”, skrevet af P. Swiggers, L. Jooken og P. Desmet. Da jeg så de navne, kunne jeg ikke lade være med at grine, for jeg syntes virkelig det lød som en gruppe rappere.
    • Dét med at lave mærkelig rap-musik rumsterede stadig i mit hoved, og jeg syntes Martins vers havde en høj underholdningsfaktor. Ideen om at lave et falsk rap-crew, og bruge forskernes navne, begyndte så at rumstere rundt i mit hoved. Det blev hurtigt tydeligt, at Martin var P Swiggers.
    • En dag gik Mads Storm og ‘rappede’ “Gangster gangster gangster shit”, og det lød som et hit i mine ører, så jeg optog det og gik hjem og producerede sangen… “Gangster Shit”. Jeg fik Martin til at rappe et vers på den, som jeg skrev (og som stadig skulle klippes ret meget til – det skulle de altid, men det var en stor del af charmen ved dem – det rå og upolerede).
    • Under opgaveskrivning med de to opstod også sangen “Murda Boner”, som var en slags freestyle fra de to.
    • Jeg begyndte at blive mere draget mod ideen om at lave en falsk rap-gruppe, men der var endnu ikke noget klart koncept eller struktur i det. Men jeg skrev tekster og producerede diverse beats. De havde en lidt rå og kluntet lyd, fordi jeg ikke lige havde så mange gode tromme- og keyboard-lyde på det tidspunkt, og derfor endte mange af de numre på de tidlige albums – for at det kunne lyde som om crewet blev bedre fra album til album. I virkeligheden var mindst halvdelen af numrene lavet inden projektet gik live.
    • Mine tidligste notater til projektet blev skabt i Evernote d. 2. november 2014.
  • Vinter-sommer 2015
    • Ved studiets julefrokost snakkede jeg med nogle medstuderende om min idé om at lave dum rap under et falsk navn. Ved denne lejlighed blev alle de tyske vers og linjer optaget – fra en meget fuld medstuderende, i en trappeopgang. Det var noget smukt nonsens, der kom ud af det, som jeg brugte løbende gennem projektet.
    • Jeg lavede i denne periode en masse af musikken og udviklede på konceptet. Jeg havde diverse ideer til gruppens navn og hjemby, og under en fest på studiet i juni 2015 snakkede jeg med Henrik Viking og Emil om det. Her blev navnet “Tegnedreng Records” endeligt valgt – ikke mindst fordi @tegnedreng var ledigt på de sociale medier – og Hobro blev valgt som byen. Twitter-brugeren blev oprettet under festen; dette var den første online-profil og den lå ubrugt hen indtil projektets launch.
    • I juni begyndte ideen om en plotstruktur og en fastlagt tidsperiode også at tage form. Indtil da havde jeg bare hygge-puslet med at lave numre, og jeg kunne mærke at det ikke ville blive til ret meget mere, hvis jeg ikke havde nogle faste rammer at arbejde under. Jeg ville bare lave næsten-færdige numre, og ikke få lagt dem ud. Jeg frygtede også at hvis jeg gik i gang med at agere rap-crew på nettet, uden at have en plan eller tidsramme for det, ville det blive virkelig trælst hurtigt – det ville bare blive en sur pligt, og så gradvist holde op igen. Men hvis jeg lagde en omhyggelig plan, men en plotstruktur og et prætentiøst koncept, så kunne jeg retfærdiggøre det overfor mig selv som et kunstprojekt og jeg kunne arbejde koncentreret med det – og så lade det ligge og gå min vej.
    • Jeg valgte tidsrammen på et halvt år, og gik i gang med at planlægge hvad der skulle ske hvornår i projektet. I september 2015 begyndte jeg at skrive det som et rigtigt manuskript, i et screenwriting-program.
    • Og så sparkede jeg projektet i gang d. 1. oktober 2015.
Vis kommentar Skjul kommentar
Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

1. oktober 2015, kl. 18:14

Fæææææææst!!!!!! #Wooo #Grande #Shots

Efter det kryptiske og tematisk orienterede første opslag, er dette det første ‘rigtige’ opslag i projektet. Det fremviser nogle ting som kommer til at fylde meget – alkohol, penge, en kasket med hash-symboler på.

Men det vigtigste ved billedet er papiret hvorpå der er skrevet en hjemmesideadresse – https://imgur.com/eXgUB0G

Nogle smådetaljer om billedet: Det er taget i mit køkken, og min gode gamle brødrister er med på billedet. Det er ikke whisky, der er i glassene, men sort te tyndet op til at matche i farven (whiskyen i flasken er dog ægte). Jeg brugte et stykke papir med notater fra mit studie, så bemærk at der står noget med “læring og dannelse” på det – det syntes jeg var en sjov lille hint at inkludere.

Gennemgående motiv: Projektets skjulte prolog

Selvom det ikke var så let at se mens det stod på, var projektet Tegnedreng Records et højkonceptuelt og temmelig eksperimentelt stykke historiefortælling. Jeg var fascineret af de sociale mediers tidslinje som fortællemedie, og især den måde som de typisk viser de nyeste opslag først – for det betyder at hændelser her udspiller sig i omvendt rækkefølge af, hvordan de oprindeligt fandt sted. Ved at bevæge sig ned i en af disse tidslinjer, kaster man sig nærmest ud i en slags digital arkæologi, og rekonstruerer løbende begivenhederne baglæns.

Jeg fik den idé at prøve at bruge disse tidslinjer til at fortælle en historie, der kunne læses i begge retninger. I praksis endte denne idé med at falde lidt til side under projektets udførelse, og måske var det slet ikke muligt at gøre ordentlig på den måde jeg forsøgte det, men en ting, der overlevede var dog historiens cykliske natur. Den ender i høj grad hvor den startede; det første og det sidste opslag er ens, bortset fra at det første angives som ‘slutningen’ og det sidste som ‘begyndelsen’. Den krølle var det væsentligste, der overlevede af “tovejs”-historien.

Sammen med disse to opslag var der også et let skjult link til et forord, som jeg havde udgivet som et billede på Imgur før projektets officielle begyndelse. I dette løb jeg med fuld hast ud i det tematiske og prætentiøse overdrev, og funderede over stort og småt (mest stort, selvfølgelig).

Jeg syntes det var interessant at starte projektet, der generelt blev kørt med et “straight face” og præsenteret som værende ægte, med at lægge alle kortene på bordet. Det ville især have været sjovt, hvis nu Tegnedreng Records var brudt igennem på den danske musikscene, men det ville måske være lidt meget at forvente.

Følgende er hvad jeg skrev i projektet drejebog:

PROLOG/EPILOG

Det første der udgives er en tekst, der belyser de tematiske overvejelser og baggrunden for projektet. Denne udgives som et billede (på en image sharing side som Imgur eller Imageshack), uden nogle identificerende tags eller beskrivelser. Al ‘afslørende’ tekst fremtræder som billede, og er dermed ikke søgbar.

Billedets titel er ‘Metahistoriography meets (linguistic) historiography’ (titlen på det paper af P. Swiggers, L. Jooken og P. Desmet, hvor jeg opdagede navnene).

  • BILLEDTEKST
    • “Tillad mig at filosofere en kort stund. Dét, som du ser for dig her er både et postscript og et præludium til en multimediefortælling, som jeg – med hjælp fra venner og bekendte – har konstrueret og fremført (eller i skrivende stund, VIL fremføre). Tegnedreng Records er en fiktion – delvist joke, delvist social kommentar, men ærlig talt også bare underholdende tidsfordriv (hvis du ikke har gjort det endnu, prøv at søge på et par af ‘rappernes’ navne i Google Scholar). Jeg vil dog gerne lige fremføre nogle af de tematiske overvejelser, jeg har gjort mig op til projektets søsætning. Hold godt fast, det her bliver prætentiøst.
    • Vi formes af vores omverden og den kontekst, vi befinder os i. Tidligere har denne været begrænset til vores umiddelbare omgivelser (de mennesker vi møder og interagerer med personligt) og ‘monolitiske’ budskaber (udgivede bøger, folk på tv). Kultur var det nære, som man INTERAGEREDE MED og det fjerne, som man REAGEREDE PÅ. De seneste år (især gennem internettet) er det NÆRE dog sivet ind i det FJERNE. Dét, som den enkelte giver udtryk for, er ikke længere begrænset i rækkevidde; hvem som helst kan blive hørt af hvem som helst. Det lokale er blevet globalt.
    • At du KAN blive hørt af hvem som helst betyder dog ikke at VIL blive hørt af nogen som helst. Som at se skoven for bare træer, er det svært at høre hvad der bliver sagt hvis alle råber i munden på hinanden. Så alene i kraft af at man som individ har POTENTIALET for at blive hørt vidt og bredt, men ikke gør det, kan man ende med at føle at man slet ikke bliver hørt – på trods af at man reelt set bliver hørt i nogenlunde lige så stort omfang som den enkelte TIDLIGERE blev hørt. Mængden er rimeligvis den samme – men målestokken har ændret sig.
    • Der er sket en udligning og demokratisering i hvilke stemmer der bliver hørt. Tidligere var der et stort magtapparat der stod i mellem den enkeltes budskab, og dettes bredere formidling. En sanger skulle gennem et pladeselskab for at blive hørt af flere end en koncertsal kunne rumme; en forfatter afhang af et forlag; det tætteste den ‘menige’ borger kunne komme på bred cirkulation, var en annonce i avisen. Dette har ændret sig, nu da hvem som helst kan skrive et blog-indlæg, lægge en video på YouTube, og debattere på online fora. Udviklingen har påvirket de traditionelle medier, der idag i stigende grad lader ‘menig-mand’ komme til orde (fx gennem reality-shows, x-factor, og nyhederne, der læser tweets op). Det er blevet sagt at populær-kulturen og den offentlige samtale er blevet til AMATØRTIME – vi vil ikke længere høre eksperterne udtale sig, vi vil høre fra dem, der er ligesom os selv. Og allerhelst vil vi høre det fra os selv.
    • Dette skift kan ikke undgå at påvirke den enkeltes udvikling. Det er en del af menneskets natur at have forbilleder. I gammel tid var dette helte i sagn og eventyr, der blev fortalt gennem generationerne. Disse har i nyere tid ændret form, og nutidens myter er film og bøger, og heltene musikere og filmstjerner. Disse havde dog i lang tid stadig noget fjernt og overjordisk over sig. Elvis var ikke ligesom dig og mig, kød og blod – han var KONGEN AF ROCK, og selv da han døde, døde han slet ikke rigtig – Elvis levede videre blandt de mytiske helte. Dette var en konsekvens af datidens mediers nåleøje – det var ikke hvem som helst, der blev sat på TV – så dem der blev godkendt og rent faktisk KOM på TV, var helte og guder, og levede på et andet plan end vi dødelige. Man kunne godt tilstræbe sig selv at blive det, og det kunne endda lykkes – men det havde en natur af at prøve at gribe efter solen. Berømmelse var undtagelsen. Men nu sætter vi en dyd i at putte bogstaveligt talt HVEM SOM HELST på TV. Dem, som vi lytter til, er ikke længere nødvendigvis nogen, vi ser op til – det er tit nogen, vi føler os ligeværdige med – eller endog bedre end. Helten og taberen er smeltet sammen. Vores myter har ændret udformning.
    • Det er sket på godt og ondt. Der er ikke længere en magtelite, der kan diktere hvad der skal udbredes. Kultur af kvalitet kan finde sit eget publikum. Men fordi folket selv står for udbredelsen, ender den laveste fællesnævner gerne med at trumfe. Hvis en katte-GIF er det nemmeste for flest mennesker at værdsætte, bliver dén det primære kulturelle artefakt.
    • Vi er endt med at børns konkrete livsplan for når de bliver ‘store’ er at være ‘berømte’. For dem der er ‘kendt’, er ligesom os, de bliver bare lyttet mere til. Og når alle har noget at sige og dele, bliver OPMÆRKSOMHED den mest værdifulde vare. Deraf internet trolls og hærværk – opmærksomhed for enhver pris.
    • Det forhåndenværende projekt – jeg vælger at anskue det som en roman – er et karakterstudie af nogle unge mennesker, der er vokset op under forestillingen at berømmelse er en karrieremulighed. De er ikke nødvendigvis dumme eller uden evner, men deres miljø og opvækst har ikke opfordret dem til refleksion, intellektualitet eller hårdt arbejde. Succeskriteriet er antallet af LIKES. Disse karakterer har dog valgt en vej præget af en vis kreativitet – at skabe musik – fremfor blot at satse på Paradise Hotel. Men deres kulturelle forståelse er præget mere af Kidd og Kanye, end af Beethoven og Beatles. Som fortælling, er dette projekt levende og uforudsigeligt. Jeg kan her fra begyndelsesstadiet til dels planlægge og kontrollere, men i sidste må det leve som afspejling af publikums reaktioner (eller mangel på samme) – som et stykke teater, og som en blog med kommentarsektion. Reaktionen påvirker aktionen. Fortællemæssigt, læses og skrives historien også i to retninger. Internettets medier – som blogs og twitterfeeds – vises i omvendt kronologisk rækkefølge, med det nyeste først, og det ældste begravet. At dykke tilbage og læse historien har altså en arkæologisk natur, hvor man graver sig dybere og dybere ned indtil man finder begyndelsen på feeden. Den første besked fungerer således både som fortællingens begyndelse og slutning. Hvordan begivenhederne og beskederne udvikler sig fremad i tiden, er ikke til at forudsige. Der kan ske hvad som helst. Men alle fortællingers grundsten – bevægelsen UD og bevægelsen HJEM – foregår her over den samme indholdsmæssige strækning, blot i forskellige retninger. Beskeder, opslag og begivenheder bliver det landskab, man som læser rejser igennem. Man kan som læser tage rejsen mens landskabet stadig udformer sig, eller længe efter projektet er slut. Karakterernes fremtid er uvis. Men historiens slutning har stået skrevet fra begyndelsen.”
Vis kommentar Skjul kommentar

Til at begynde med er det en ukompliceret og ubekymret tilværelse, der skildres, præget af de klassiske ting, der optager unge mænd: fest, druk, kvinder og penge. De hedder Tegnedreng Records, men hvad præcist det betyder står endnu ikke klart.

Ét kan dog fra starten tydeligt ses i deres opslag – dem der står bag føler et tæt knyttet bånd. De er ikke bare en vennegruppe, men et broderskab. Et crew.

Så selvom intet endnu antyder at deres navn er mere end et kækt valgt banner at samles under, er dets fællesskab tydeligvis bærende for dets medlemmers identitet. De står sammen side om side, og kommunikerer deres tanker og oplevelser gennem gruppens fælles social-medie-profiler. Det er lige meget hvem af dem der taler, for i crewet taler de med én stemme.

Hver for sig er de medlemmer af Tegnedreng Records; men crewet er større end dem.

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

1. oktober 2015, kl. 18:20

Vilde Planer For I Aften. Crewet Ligger Satme Hele Byen Ned, Yo! :)))))

Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

1. oktober 2015, kl. 18:48

L Jooken Har Det Vilde Fucking Køleskab #ØlBajer #DrukDrukDruk #Tørstig #JaTak #Druk

I dette opslag: L Jooken

Jeg var bartender i mit studies fredagsbar. Dette er et billede af køleskabet til en fest på studiet. Der er i løbet af projektet en del billeder der er taget i fredagsbaren, eller er af dens lagerbeholdning. Man må jo få sit materiale hvor man kan…

Vis kommentar Skjul kommentar
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

1. oktober 2015, kl. 22:23

Ayo Inge Bæller Whisky Lissom Swiggers #Det #For #Syyygt

I dette opslag: P Swiggers

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

2. oktober 2015, kl. 11:10

Ahohuhuhå Shit Fuck Hovedpine Og Død #Tømmermææænd #IkkeNokAtDrikke #KlarIgenIAften

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

2. oktober 2015, kl. 15:31

Mega Fed Frokost Med P. Swiggers. Kavia Og Vodka Fordi Vi Kører Putinstyle På Den Her Senorita #Vodka #Putin #Rusland #Kællingehumør

I dette opslag: P Swiggers

Når nu de opstiller en fælles front, giver de heller ikke noget klart billede af hvem de er og hvor mange medlemmer, crewet har. Men vi hører henvisninger til enkeltpersoner; de nævner L Jooken og P Swiggers. Som medlemmer af Tegnedreng Records træder de frem under hvad der lader til at være kaldenavne – et tegn på crewets fællesskabs bærende rolle i deres identiteter.

Gennemgående motiv: Medlemmernes navne

De hårdkogte drenge i Tegnedreng Records har alle sammen smarte gadenavne, de kalder sig – som sig hør og bør for ægte rappere. For godtfolk som Jay Z og Snoop Dogg har jo ikke det stående på døbsattesten (selvom Kanye West og Kendrick Lamar godt nok hedder det i virkeligheden). I Tegnedreng Records hedder de en kombination af et karakteristisk navn og et eller flere løse bogstaver – i den stolte tradition fra Eazy E, P Diddy, Schoolboy Q, m.fl. – i Hobro har de navne som P Swiggers, J De Clercq og Stoppie K.

Men hvor kommer disse fantasifulde og mærkelige navne mon fra?

Det hårdkogte akademiske miljø, selvfølgelig!

Faktisk har samtlige medlemmer af Tegnedreng Records deres navn fra en klynge af forskere, der beskæftiger sig med emner som lingvistik, produktoplevelser og biblioteksvidenskab. Selv R Echt! (udtales Er Ægte eller Wrecked).

Fundet af alle disse fantastiske forskernavne var faktisk det, der satte mig i gang med hele projektet. På 3. semester af min bachelor-uddannelse havde vi et fag, der hed Bibliotek og Samfund, og til en af undervisningstimerne stod der en skæbnesvanger forskningsartikel på litteraturlisten. Den ville komme til at ændre mit livs kurs, sagt sådan lidt dramatisk.

Artiklen hed Metahistoriography meets (linguistic) historiography, og som forfattere stod der: P Swiggers, L Jooken & P Desmet. Jeg var dybt fascineret. Hvis dét ikke var en rapgruppe, tænkte jeg, hvad i alverden er så?!

Frøet var plantet til et storslået projekt, og i løbet af de næste måneder begyndte det at spire. Jeg havde lyst til at prøve at lave noget dumt rap-musik, og var fascineret over “falske” kunstnere som Kidd – eller Kilamanjaro Drugs (som var en dybt detaljeret prank som en fra studiet udsatte en anden for).

Den næste tid begyndte jeg at producere beats og skrive tekster, og optog stumper af lyd fra forskellige folk, som jeg samplede. Hver person, der optrådte i projektet, blev til et medlem af det fiktive crew, og fik sig et tåbeligt gadenavn plukket direkte fra den videnskabelige litteratur.

Men den oprindelige trio af navne var reserveret. Jeg havde udnævnt Martin, som jeg studerede med, til P Swiggers, og spillede selv de to andre; P Desmet med min normale stemme, og L Jooken i en mærkelig krængende falsetstemme. I løbet af projektet udvidede jeg også mit line-up af stemmer til at dække flere medlemmer, herunder M Trokay og P Schmitter.

Da først der begyndte at være en visuel side til projektet, med billeder og videoer, blev det et problem at jeg var omkring fire af medlemmerne. Så for nogle af dem endte der med at være en anden, der lagde krop til. Og i L Jookens tilfælde, flere forskellige – for han havde ansigtet dækket bag en elefanthue, og kunne derfor sådan set bare spilles af hvem end der var til rådighed.

Det var sådan Kaare, der bagefter blev til det i stigende grad bærende medlem HM Hoeningwald.

HM Hoeningwald, blev involveret i projektet. Hans første bidrag var at stå og glo med en elefanthue på i videoen, der annoncerede det første albums udgivelse.

Til min store skuffelse er jeg endnu ikke blevet kontaktet af nogen af de (fortrinsvist hollandske, franske og belgiske) forskere, hvis navne jeg har stjålet, og hvis kredibilitet på internettet jeg helt sikkert må have beskadiget permanent.

Vis kommentar Skjul kommentar
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

2. oktober 2015, kl. 15:54

Har Lig Fylt Hendes Dropbox Whaaaaaaaaaaat #UniBar #ForVild #LaverDamer #Fjabbe

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

3. oktober 2015, kl. 14:53

Ka Slet Ikke Se Gulvet For Bare Penge

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

4. oktober 2015, kl. 12:44

Nogen Der Har Noget Tjald #Røg #Pind #Musik #Swiggers

I dette opslag: P Swiggers

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

5. oktober 2015, kl. 10:51

Shit Maaaaaan Man Sku Tro Det Var Ulovligt At Have Så Mange Penge Som Vi Har #Swag #Swishious #KoldeKontanter #VarmePenge #Damer

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

5. oktober 2015, kl. 10:52

Viii Riiiiig #Rig #Penge #Alle #Vegne

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

5. oktober 2015, kl. 15:24

Tager En Tøs Fra Uni Og Lære Hende Whats Up #Bitches #Laver #Kællinger #FuckYeah #Woot #Yes

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

6. oktober 2015, kl. 12:54

All About De Kroner Og Øre Homiiiiiiez #Money #Cash #Pæænge

Gennemgående motiv: Hvordan Tegnedreng Records formulerer sig

Jeg forsøgte at give Tegnedreng Records en karakteristisk sproglighed og måde at formulere sig på. En stor del af den var stavefejl, tastefejl og andre sprogfejl – i det hele taget at give dem en meget ringe evne til at skrive. Jeg brugte en del tid på at designe nogle interessante fejl, som af og til dukker op.

Et andet markant stiltræk er at de Skriver Alle Ord Med Stort Første Bogstav. Det var hovedsageligt tænkt som en slags parodi på hvordan nogle skriver kun med småt, og Kanye West engang praktiserede altid AT SKRIVE ALTING MED KUN STORE BOGSTAVER. Jeg tænkte det havde en skæg effekt. Fordi gruppens medlemmer alle sammen skriver gennem den samme profil, bliver det også en slags kendetegn for gruppen, lidt i stil med The Beatles og deres delte frisure.

De gør også brug af en overflod af hashtags, og ofte ganske meningsløse eller stavefejlsbefængte af slagsen. Med andre ord, så forstår de tydeligvist ikke hvordan hashtags fungerer. De var mere vilkårlige i starten, og udviklede sig lidt i løbet af projektet. Hvor jeg postede almindelige tekstopslag direkte på Facebook, så uploadede jeg billeder til Instagram, hvorfra de så automatisk blev spejlet på Facebook. I løbet af projektets forløb opdagede jeg at man på Instagram (tåbelige sted som det er) bare kan tagge opslag med populære ting, og så er der en hel masse tilfældige folk (og spambots) der liker dem. Derfor kom der i stigende grad vægge af hashtags som #Rap #HipHop #DanskRap #Music #Producer #Gangsta #Versace #Tuborg #Beard #Danmark.

En anden ting, der dukkede op i løbet af projektets forløb, var emojis. Jeg bruger personligt ingen smileys eller emojis, så jeg skulle lige vænne mig til at inkorporere dem. Hen mod slutningen inkluderede de fleste opslag nogle, fx tre kongekroner 👑👑👑 eller noget ild eller nogle penge 🔥💰🎶. Jeg har ikke fortsat denne praksis i mine personlige kommunikationer.

Et ord som jeg ofte brugte i projektet var “vilder” (udtalt med et lidt hårdt tryk; rimer på “diller”…). Det var designet som et stykke gruppespecifikt slang, på den måde som sociale grupperinger har en tendens til at udvikle interne begreber og referencer. Min tænkning med det var at det skulle repræsentere en bøjning efter superlativet; altså at ‘vilder’ betyder ‘vildere end vildeste’ – således at “Det kan godt være at du er den vildeste, men jeg er vilder”. Det kan dog lige så godt bare tolkes som at de siger “vildere” på en spøjs måde. Det spiller ikke nogen særlig rolle i historien, udover at det er et billigt stykke slang, de bruger.

Vis kommentar Skjul kommentar
Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

6. oktober 2015, kl. 22:21

Fæster Med De Boys I Paris #WeDemBoyw #Paris #Playa #Næsegodt #EiffelTårnet #MonMartra #Damer #KavalerGang #Senoritaz #FrenchTwerk

Det er salt. Der er trods alt ikke så mange penge i at være studerende der lader som om de er rappere fra Hobro. Jeg tror billedet er taget på en bar i Aalborg – jeg kan ikke huske hvor vi fik salt fra. Men beskrivelsesteksten er lidt atypisk – det er vist eneste gang at de påstår at være et sted som Paris, hvilket de i fortællingens virkelighed bestemt ikke er. På nogle punkter skulle projektets stemme lige findes.

Vis kommentar Skjul kommentar

Deres fokus er på en livsstil præget af hedonisme, højt spil og overskud. Hvor meget at det der er påtaget og fabrikeret for deres online publikums skyld, og hvor meget der reelt afspejler deres egentlige dagligdag, er svært at sige.

Men en første indikation på ambitioner om mere end fest og fornøjeligheder dukker op i strømmen af opslag:

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

6. oktober 2015, kl. 22:40

Amatører Tar To Takes #InTheSrudio

Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

6. oktober 2015, kl. 23:44

J Servais Ryger For Hårdt #Tjald

I dette opslag: J Servais

Emil, der gik på en tidligere årgang på studiet. Han var ikke så meget tilgængelig, men leverede nogle værdifulde samples og vokal-passager (især på Hobro For Livet og Fuck Janteloven ). Jeg var meget tøvende med at bede folk vise deres ansigter i starten af projektet.

Vis kommentar Skjul kommentar

Fra røgtågerne træder endnu et medlem frem. Han kendes ved navnet J Servais, og giver det første glimt af nogen fra gruppen.

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

7. oktober 2015, kl. 00:11

Hey Folkens? Ik' noget. #GodHumor

(Sofie…)

Vis kommentar Skjul kommentar
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

8. oktober 2015, kl. 13:27

Nogen Der Har Set En Konvulut Med 10k I?? Jeg Sværger Jeg Havde Den Lige Før?!?! #HvemTogMinePenge #Penge #CashMoney #YungMoneyz

Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

10. oktober 2015, kl. 01:28

Hashis I VandPiben #Yeaar #Hash #Engelsk # VildeTider #Vild #HvorErDu

Gennemgående motiv: Billeder af en vandpibe

Jeg brugte en del billeder af en vandpibe. Generelt brugte jeg dem til at indikere at en sektion af historien var ovre (i denne læseudgave optræder de som sidste opslag i hvert kapitel). De fleste billeder blev taget ved den samme lejlighed hos en ven i Aarhus, men der er vist også et par stykker fra en tur på vandpibebar i Aalborg (ved samme lejlighed blev Storms dele af Grænseløs Kærlighed i øvrigt optaget).

Vis kommentar Skjul kommentar
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

10. oktober 2015, kl. 01:35

Yo Tegnedrengene Er Mere Skæv End Du Nogensinde Blir #Sjæv #Skæv #Hash #Tjald #Hashtag #Vilder

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

12. oktober 2015, kl. 09:39

Mens Du På Arbejde Kommer Jeg Og Knalder På Din Dame #Sexy #Score &Damer

Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

13. oktober 2015, kl. 11:00

Hvorfor Sælger I Ikk Amf?!?!?!?! #Amf #Jooken #Lamiroy #Vilder

I dette opslag: B Lamiroy L Jooken

Før projektet startede rigtigt tog jeg en god håndfuld billeder rundt om i Hobro, som jeg så løbende uploadede for at give en (kunstig) fornemmelse for lokationen.

Vis kommentar Skjul kommentar
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

14. oktober 2015, kl. 01:29

Yo, Swiggs Og Lamiroy Tager Ned På 7 11 Ska I Ha Nået Med?

I dette opslag: P Swiggers B Lamiroy

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

14. oktober 2015, kl. 10:35

Det Ny Album Med Drake Og Future Er Alså Rimlig Fucking Super #Drake #Future #Super #Vilder #OpTur #SvedigeBeatz #GangsterShit

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

14. oktober 2015, kl. 16:25

Hvis Du Hader På Hobro IK Så Har Vi To Altså Et Problem

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

14. oktober 2015, kl. 20:51

Mødte Nogle Fugle Over Fra Mariagerfjord Gymnasie Der Synes Vores Stil Var Mega On Fleek #Damer #GodStil

Det er sådan det lyder når man prøver at lade som om man er i en by, ved at google sig frem til lokale detaljer…

Vis kommentar Skjul kommentar

Snart høres også navnet B Lamiroy. Konturerne af et crew begynder at tegnes, selvom medlemmerne endnu holder sig ude af søgelyset.

Men for første gang nævner de deres ophav – stedet som de kommer fra. Hobro, i det nordlige Jylland, er deres hjemby – og som det snart skal blive tydeligt, indtager den en helt særlig plads i deres hjerter. Få ting optager dem i det lange løb lige så meget som kærligheden til hjemstavnen.

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

15. oktober 2015, kl. 22:52

Fuuk Jeg Har Lyst Til At Lave AprilsNar!! #AprilsNar #DuEnNar #B.Lamiroy

I dette opslag: B Lamiroy

Nogle opslag består af løse tanker, der aldrig følges op på. Andre udgør kimen til senere værker.

En smule foreshadowing – både til projektets planlagte slutning d. 1. april 2016, og til den første single (i sig selv foreshadowing til slutningen), Du Til Grin. Kom ikke og sig at der ikke er dybde i projektet!

Gennemgående motiv: Aprilsnar, og andre varsler om enden

Før projektet blev sparket i gang, bestemte jeg mig for at det skulle ende d. 1. april.

Jeg gav det en fast slutdato, fordi det gjorde hele projektet mere overskueligt og holdt mig i gang. Det kunne have været nemt at bestemme sig for at lave rapmusik under et falsk navn, og så bare blive ved med det, men det havde jeg egentlig ikke lyst til. Jeg kunne se for mig hvor retningsløst, det ville blive, og jeg kender mig selv godt nok til at vide, at det ville være svært for mig at lave numrene færdige og få udgivet dem, hvis der ikke var en truende deadline.

Derfor valgte jeg at det skulle køre et begrænset stykke tid. Og så bagefter var jeg fri for det, og være tilfreds med et ordentligt afsluttet projekt, i stedet for endnu et hængeparti. Et halvt år virkede som et fornuftigt tidsrum – længere ville blive træls, kortere forhastet. Det her var et sted i starten af 2015, hvor jeg et stykke tid havde puslet lidt med et par af numrene, og hittet på et par ideer.

Nu skulle jeg vælge en slutdato, og der virkede det sjovt med d. 1. april – således at i sidste ende, efter alt denne arbejde, ville dét der stod tilbage, være en aprilsnar. Det gav mig også lidt tid til at forberede mig til startdatoen, der så blev d. 1. oktober 2015.

Da jeg nu på min vej ind i projektet vidste hvad det skulle ende med, kunne jeg indbygge henvisninger og foreshadowing af det i historien. Således havde sangen Du Til Grin – det første nummer, som Tegnedreng Records udgav – “aprilsnar” som en del af omkvædet.

Jeg inkluderede også referencer til datoen 1. april 2016, i form af koder som 1641 og forskellige brug af tallene 1 og 4. For eksempel valgte jeg også at der skulle ske noget dramatisk d. 4. januar – det blev at Swiggers forlod gruppen.

I drejebogen skrev jeg følgende om dette:

  • CALL FORWARD
    • Referér til 4 og 1, 41, april, 1641, etc., som foreshadowing af slutningen.
Vis kommentar Skjul kommentar
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

16. oktober 2015, kl. 01:21

.#Tegnedreng Er Så Meget #Vilder EnD Du Er #HvorErDu #ViErCrazedOut #ByenRyster #SkælvHobroSkælv #Hobronx

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

16. oktober 2015, kl. 03:30

.#Hvem #Er #Klar #På #Tequila #Motherfåkkerz #!!!!!!!!

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

16. oktober 2015, kl. 14:09

Kurrerre De Tømermænd: Vandpipe Og ReparationsGuldDame #MorgenEfter #FesterIgenIAften

Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

16. oktober 2015, kl. 23:07

Aften Kun Lige Begyndt #TømmerBajer #ØlBajer #DrukIgenIAften #Vilder

Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

17. oktober 2015, kl. 02:23

Med B Lamiroy På VandPibe #VandPibe #Hobronx #Vilder

I dette opslag: B Lamiroy

Mads Storm melder sin ankomst, i rollen som B Lamiroy. Vi var et par stykker på en vandpibebar i Aalborg. Der blev også optaget et par lydbidder til sange ved samme lejlighed.

Vis kommentar Skjul kommentar

Endnu et medlem viser sit ansigt – denne gang den navnkundige B Lamiroy – og endnu en gang er det halvt skjult bag skyer af røg. Gruppen dyrker stadig mysteriet, det hemmelige og uvisse. De kunne stadig være hvem som helst – internationale jetsettere, eller gutterne nede fra bodegaen. Men i jagten på berømmelsen bliver de snart nødt til at træde ud af skyggerne.

Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

18. oktober 2015, kl. 14:39

Så Ska Der Satme Da Bare Produceres De Fucking Friskeste Beats Mayn #Beats #GodMusik #RockinAllNight #DyrtUdstyr #Vilder

Jeg fandt et keyboard som nogen havde sat ved skraldespandene der hvor jeg boede. Det hapsede jeg lige. Det var forståeligt hvorfor det var blevet smidt ud. Det her billede var allerede et år gammelt da det blev lagt op – jeg var flyttet i mellemtiden. Ret meget af materialet var udviklet på forhånd, og lå på lager og ventede på det rette øjeblik at udgive det på.

Vis kommentar Skjul kommentar

Den attråede berømmelse kan nås ad mange forskellige veje. Medlemmerne af Tegnedreng Records kaster blikket mod musikken, med umiskendelig sans for at anskaffe udstyr af høj kvalitet.

Crewets navn antyder at interessen for musik har fandtes en tid, selvom det er uklart om de har forsøgt at realisere den før. Men når crewet kaster sig over noget, gør de det som regel ikke halvt (der er dog visse undtagelser).

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

18. oktober 2015, kl. 23:17

I Skule Se Den Pind Min Boy Swiggers Lige Har Rullet #TooHigh #ViSkalHøjere #NattenErUng #Vilder #Fisse

I dette opslag: P Swiggers

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

19. oktober 2015, kl. 17:02

Jolly Cola Det Er Bare KongeDrikken Det Er #GodSmag #BællerDet #BlanderMedVodka #1641

Det ligner blot en sidebemærkning her, men Jolly Cola skal vise sig at ligge gutternes hjerter meget nær.

Gennemgående motiv: Crewets kærlighed til Jolly Cola

En af de ting, der især optager medlemmerne af Tegnedreng Records tanker, er Jolly Cola. Det var en idé jeg fik under projektets planlægningsforløb, og som endte med at blive en rimelig central del af dets karakter.

På den ene side er det en joke om rappere og deres forkærlighed for luksus-brands – fx når Migos bruger en hel sang på stort set bare at sige ‘Versace’ igen og igen. Jeg synes det var sjovt at kontrastere det med en rap-gruppe fra det ‘mørke’ Jylland, hvis idé om et luksus-brand var Jolly Cola – ikke noget der typisk forbindes med high society og en dyr livsstil.

På den anden side er det også en slags branding-øvelse fra min side. Det er tænkt som en art hook, noget der fanger folks opmærksomhed og måske får dem til at huske Tegnedreng Records. Jolly Cola er en af de der kulturelle artefakter, der lidt lever i en skyggezone, hvor de fleste kender til det, men de færreste tænker over det ret tit. Der er dermed en genkendelsesværdi og en forforståelse knyttet til det, som kan aktiveres og bruges til at fange modtagerens opmærksomhed. Ved at bruge noget så relativt obskurt som Jolly Cola, i stedet for fx Pepsi, positioneres budskabet i en meget specifk kulturel kontekst, der opfordrer modtageren til at tænke mere end ved et kulturelt symbol, der ses hver dag og man derfor uden videre frasorterer mentalt.

Yay kommunikations-bullshit!

Jolly Cola passer også til Tegnedreng Records, hvis man tænker på hvad der karakteriserer det brand: der er noget med nogle lumre tv-reklamer, og noget med discountvarer, og så er det et ærkedansk produkt der, da det blev skabt affekterede og påklædte sig amerikansk kultur.

En lille sidebemærkning: Jeg havde svært ved at rent faktisk at anskaffe noget Jolly Cola, fordi jeg ikke vidste hvor det kunne købes henne. Det viste sig at være i Aldi, og nogle gange som partivare i Netto. Så der blev i virkeligheden indtaget meget lidt Jolly Cola i forbindelse med projektet, og jeg havde intet minde om dets smag, da jeg gjorde det til en del af det. Det er okay – jeg er lidt cola-agnostiker, og foretrækker ikke noget mærke frem for de andre.

Men manglen på Jolly under projektet gjorde at jeg i de første to musikvideoer rent faktisk hældte Harboe Cola på den halvandenliters Jolly-flaske, jeg havde fået fat i. Movie magic!

Vis kommentar Skjul kommentar
Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

20. oktober 2015, kl. 16:10

Der Produceres De #Vilder Beats I Studiet Lige Nu #ViRuller #DansMotherfuckerDans #GodMusik #KørerHårdt #Hobronx #Tracks

Det her er et lille easter egg – billedet er i virkeligheden af projektfilen til Grev Ingolf, der først udkom måneder senere, på det tredje album. Al musikken er produceret i programmet Reaper, som ses her.

Vis kommentar Skjul kommentar
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

21. oktober 2015, kl. 00:36

Liv I Adelgade #FestTilDuDør #Molly #GetCrazy #BlivVilder #Adelgade #LJooken #PSwiggers #PDesmet #YoloFuckerz

I dette opslag: P Swiggers P Desmet L Jooken

De går seriøst til værks med musikken, og knokler løs i deres studie (som muligvis bare er nogens soveværelse). P Desmet nævnes her for første gang, side om side med vennerne P Swiggers og L Jooken, og de erklærer deres tilhørsforhold til Adelgade i hjertet af Hobros pulserende midtby.

Dybt tilfredse og ophidsede opråb lyder om deres musikalske fremskridt. De har i studiet fået selskab af M Trokay, og de føler sig ustoppelige.

Gennemgående motiv: Hvordan Tegnedreng Records endte i Hobro

Tegnedreng Records er fra Hobro, og meget stolte af det!

Men hvorfor er de egentlig derfra? Det var ikke altid planen. Faktisk var det første valg Skanderborg.

Da jeg gik i gang med at planlægge projektet, syntes jeg det var sjovest hvis de kom fra en lille by. Jeg boede i Aalborg, men en by af den størrelse har for meget kulturmiljø til at man kan opfinde en rapgruppe der er “born and raised” uden at forholde sig til byens virkelige kulturliv. Så jeg gik på udkig efter en egnet by, og i første omgang valgte jeg Skanderborg. Jeg syntes navnet havde en god rytme at sige, og jeg havde været der et par gange, så jeg havde en fornemmelse for byens udformning. Min idé til crewets navn var i starten Skanderborg Øst – igen fordi det lød godt som en ting at råbe i starten af et rap-nummer – og fordi jeg syntes det var sjovt at køre en stor East Side/West Side-konflikt i så lille en by som Skanderborg. En anden fordel var at Skanderborg lå på hovedtogstrækningen op gennem Jylland, så den var let at komme til hvis man skulle ned og filme der.

Problemet var dog at jeg havde glemt Skanderborg Festivalen – det ville være svært at ignorere så stor en kulturbegivenhed, og jeg havde ikke lyst til at finde en måde at inkorporere den. Så jagten efter en ny hjemstavn gik i gang. Jeg overvejede Silkeborg, fordi dens navn havde samme rytme, og Ebeltoft på grund af et dårligt ordspil med musikprogrammet Ableton.

Jeg kan ikke huske hvem der foreslog det, men valget faldt på Hobro. Den by passede fint størrelsesmæssigt, havde ikke for mange forudgående associationer, og var nemt tilgængelig med tog.

Der var et skægt lykketræf i dette valg. For under planlægningen af Skanderborg Øst, havde jeg fundet en gade der som de skulle komme fra – Adelgade. Da jeg flyttede crewet til Hobro, viste det sig at Adelgade dér er en af de centrale gader, der går gennem byen. Så den kunne jeg bare beholde, og den endte med at give navn til crewet i perioder, det første album, og den sang som fik en musikvideo filmet on location i Hobro.

Et lævn fra tiden som Skanderborg Øst er sangen Halbal I Skanderborg / Fucker Det Shit Op, det første nummer på det sidste album. Nummeret var i støbeskeen før byskiftet skete, og rytmen passede ikke med at sige Hobro i stedet. Så sangen endte med at handle om at de var på tur til et halbal i Skanderborg, i stedet for at den handler om deres hverdag i hjembyen.

Jeg ved ikke om Hobro er glade for at være associeret med Tegnedreng Records.

Vis kommentar Skjul kommentar
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

21. oktober 2015, kl. 22:35

Åååårrrrhhrrhhh Vent Bare Til I Høre De Syge Hits Vi Sider Og Laver Lige Nu #P3HereWeCome #NyNationalSang #USAHEREWECOME #Så Svedit Det Drøpper #Vilder #Beatzzzzzzzz

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

21. oktober 2015, kl. 22:52

Drengene Fra Adelgade Ligger Fucking Hele Nationen Ned Maayn! XD Det Svinger For Mother Sindsyht Det Swiggers Har Gang I Lige Nu #GodeToner #GangsterMozart #GangsterShit #PSwiggers #MTrokay #PDesmet #LJooken

I dette opslag: P Swiggers P Desmet M Trokay L Jooken

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

21. oktober 2015, kl. 22:53

Jeg Fucking Mener Det Altså Bare Vent Til Det Shit Her Dropper

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

22. oktober 2015, kl. 08:48

Og Festen Kører Stadig Bitchezzz #YaBish #StillDrunk #StillStanding #VilderEndDig #AdelgadeBanden #FlereShots #Yeah

Efter intenst arbejde i studiet føler de sig klar til at give verden en smagsprøve på deres musik, og i hjemkvarterets ære har de fundet et nyt tilnavn til crewet: Adelgade Banden.

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

22. oktober 2015, kl. 16:06

Første #SnigLytter På Det #Vilder Shit Vi Sidder Og Laver I Studiet #InTheStudi #Beatz #Partay #AdelgadeBanden #PSwiggers #PDesmet #LJooken

I dette opslag: P Swiggers P Desmet L Jooken

Mig, alene i min lejlighed. Det var svært at få timing rigtig indenfor Instragram’s begrænsede videolængde, med at nå at kommentere som L Jooken og sørge for lige at få vist et par øl. Det var rimelig akavet at optage.

Vis kommentar Skjul kommentar
Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

22. oktober 2015, kl. 21:21

Desmet Er Klar Til Byen Igen , Men Er Byen Klar Til Desmet??? #NyeShades #VildForNatten #TorsdagsParty #MotherfuckerHarGrillz #AdelgadeBanden Fucker Noget #Shit Op!

I dette opslag: P Desmet

Selvsikkerheden når nye højder efter deres kreative udskejelser. Hvis de vil kapitalisere på den, kan de ikke længere gemme sig bag mystik og røgslør.

Blandt gruppens medlemmer vælger ét at træde frem i spotlightet og markere sig selv. P Desmet er villig til at vise sit ansigt og repræsentere crewet. Er det et forsøg på at kåre sig selv som leder? Vil de andre acceptere det?

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

23. oktober 2015, kl. 22:52

DrukTur Med Os Er Som Min Pik #Lang #Og #Hård

Det lyder altså rimelig ubehageligt

Vis kommentar Skjul kommentar
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

24. oktober 2015, kl. 00:50

Yo Yo, Hvis Jeg Finder Den Røv Der Har Nakket Min Pung, Så Gør Jeg Fuckædeme Noget Jeg Har Lovet Agldrig At Gøre Igen!!!!!!

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

24. oktober 2015, kl. 00:53

Never Mind, Fandt Den #KoldeKontaanter #YoungMoney #Vilder

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

24. oktober 2015, kl. 01:23

Whatup, De Her Damer Opfører Sig Som Om De Aldrig Har Set En Rapper Før

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

24. oktober 2015, kl. 02:10

Sjit Den Bodega Er Fåkking Ik Pengne Værd, Oka! #wtf #dtf

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

25. oktober 2015, kl. 00:30

YoYoYo Så Er Der Fuckme Fest I Adelgade Igen #Fester #Party #DansMotherfucker #AdelgadeBanden #Vilder

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

25. oktober 2015, kl. 00:43

Yo Hedder Vi Fucking Ik Bare Adelgade Banden Vi Fucking Styrer For Vildt Up In This Biatch #AdelgadeBanden #ForSyg #Natten #Druk #Hobronx #Hobro4Life

Online kommunikerer de raskt væk uden bekymring eller eftertanke, og hvad som helst der falder dem ind bliver smidt op på deres side. Men musikken begynder at blive en del af deres identitet, og de afslører at de nu ser sig selv som rappere. Blandt de formløse tanker lader det også til at navnet Adelgade Banden er ved at vinde indpas.

De vælger at dele en længere stump af deres musik, dog stadig kun i instrumental form. De såkaldte ‘rappere’ har endnu ikke vist sig, og deres musikalske evner kan man mene om hvad man vil. Men man kan ikke benægte deres selvtillid og tiltro til egne evner.

Untitled 41 // SNIGLYTTER

Sang

P Swiggers Har Gang I Nogen Vilder Ting På Den Her. Stay Tuned Der Er Masser Af God Music Og Bangers På Vej Til Din Øre Snart. #Adelgade #Banden @Tegnedreng #Hobronx4Lyfe #Represent #VilderEndDig

Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

25. oktober 2015, kl. 21:18

Så Er Der En #Smagsprøve På Det #Crazy #Vilder Shit Vi Er Ved At Koge Op I #Studiet #AdelgadeBanden

Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

26. oktober 2015, kl. 18:28

Så Det #Fucking #Officielt I Morgen Dropper Den Første #Officielle #Single Fra Motjerfucking #Adelgade #Banden #Tegnedreng #Records #Hobro Represent Meget #Mere #Musik I Vente

Du Til Grin

Sang

Den første sang fra Tegnedreng Records. Der er egentlig ikke så meget specielt ved det her nummer, udover at det er en reference til projektets slutdato – d. 1. april. Så det er bare en smule foreshadowing.

Gennemgående motiv: Aprilsnar, og andre varsler om enden

Før projektet blev sparket i gang, bestemte jeg mig for at det skulle ende d. 1. april.

Jeg gav det en fast slutdato, fordi det gjorde hele projektet mere overskueligt og holdt mig i gang. Det kunne have været nemt at bestemme sig for at lave rapmusik under et falsk navn, og så bare blive ved med det, men det havde jeg egentlig ikke lyst til. Jeg kunne se for mig hvor retningsløst, det ville blive, og jeg kender mig selv godt nok til at vide, at det ville være svært for mig at lave numrene færdige og få udgivet dem, hvis der ikke var en truende deadline.

Derfor valgte jeg at det skulle køre et begrænset stykke tid. Og så bagefter var jeg fri for det, og være tilfreds med et ordentligt afsluttet projekt, i stedet for endnu et hængeparti. Et halvt år virkede som et fornuftigt tidsrum – længere ville blive træls, kortere forhastet. Det her var et sted i starten af 2015, hvor jeg et stykke tid havde puslet lidt med et par af numrene, og hittet på et par ideer.

Nu skulle jeg vælge en slutdato, og der virkede det sjovt med d. 1. april – således at i sidste ende, efter alt denne arbejde, ville dét der stod tilbage, være en aprilsnar. Det gav mig også lidt tid til at forberede mig til startdatoen, der så blev d. 1. oktober 2015.

Da jeg nu på min vej ind i projektet vidste hvad det skulle ende med, kunne jeg indbygge henvisninger og foreshadowing af det i historien. Således havde sangen Du Til Grin – det første nummer, som Tegnedreng Records udgav – “aprilsnar” som en del af omkvædet.

Jeg inkluderede også referencer til datoen 1. april 2016, i form af koder som 1641 og forskellige brug af tallene 1 og 4. For eksempel valgte jeg også at der skulle ske noget dramatisk d. 4. januar – det blev at Swiggers forlod gruppen.

I drejebogen skrev jeg følgende om dette:

  • CALL FORWARD
    • Referér til 4 og 1, 41, april, 1641, etc., som foreshadowing af slutningen.
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

27. oktober 2015, kl. 18:04

Første Single Med Hobros Egen #AdelgadeBanden Har Ramt Nettet Som En Fukcing Atombombe Og Det Shit Er Klar Til At Blowe Op! Giv Et Like Eller 9500!!!! #GodMusik #Vilder #DuTilGrin #Beats #DansMotherfuckerDans #Druuuuuuuk

Endelig – efter mindst en uges arbejde – udgives den første single fra Tegnedreng Records. På trods af en højst tvivlsom æstetisk sans stormer de ufortrødent fremad, ukuelige i deres higen efter succes.

Der er nu ingen vej tilbage. Kort efter første single følger annonceringen af deres første fuldlængdes udgivelse – en EP – og en beslutning om at omfavne deres tilnavn helt og gøre både crewets og EP’ens navn til Adelgade Banden.

En del af planen for forløbet var, at der gik lidt tid, hvor de bare lavede opslag om deres liv, før de begyndte på musikken. Så i oktober postede jeg bare ting, mens jeg stille og roligt puslede med at få det første album færdigt.

Og så fik jeg lige pludselig travlt. Slutningen af oktober, hvor jeg efter planen skulle udgive første album og begive mig ind i den næste sekvens af historien, oprandt og pludselig hastede det med at få albummet færdigt. Så handlingen blev lidt accelereret her – hvilket ledte til den komiske effekt i at de ca. en uges tid efter de havde bestemt sig for at lave musik, havde et album (undskyld, en EP…) klar til udgivelse.

Jeg tror denne forsinkelse var skyld i at jeg helt til slutningen halsede efter skemaet, og altid havde ting klar lige efter sidste øjeblik. Og derfor endte der med at udkomme tre fuldlængdes albums og en musikvideo inden for den sidste måned…

Gennemgående motiv: Albums og EP’er

Når Tegnedreng Records udgiver et album, henviser de konsekvent til det som en EP. Jeg tror ikke der var nogen meget klar grund til dette.

Jeg syntes nok at det virkede lidt voldsomt at annoncere et nyt album så ofte som de udkom, fordi det ord forbindes med noget mere vægtigt. Og så fordi den første var en lidt let affære, gav det mening dér, og så blev jeg bare ved med at benævne dem sådan – selvom det blev lidt absurd når de begyndte at være over 45 minutter lange (jeg havde meget materiale, der skulle brændes af til sidst).

Men det gør også, at gruppens måde at kommunikere om deres musik er lidt karakteristisk, og afspejler den måde sprogbrug og tænkemåder formes og præges inden for en social gruppedynamik.

Så jeg synes, det giver lidt til projektets præsentation, selvom det er en (potentielt forvirrende) kuriøsitet.

Jeg har på denne hjemmeside valgt at bruge album i de fleste sammenhænge, fordi det lægger sig mere op ad den gængse begrebsbrug.

Vis kommentar Skjul kommentar
Opslag med billede fra Tegnedreng Records
Tegnedreng Records

Tegnedreng Records

28. oktober 2015, kl. 18:10

#Fredag Fuckung Sker Det 30 Oktober #AdelgadeBandens Første EP Offentliggøres På En Forsvarsløs Verden. Her Er Den Officielle Grafik Nyde Synet Det Hele Exploderer #Tegnedreng #Musik #Vilder #Hobronx #Hobro4Lyfe

Profilen skiftede navn og billede

Adelgade Banden

28. oktober 2015, kl. 18:13

Adelgade Banden

Første navneskift – af mange!

Gennemgående motiv: Tegnedreng Records AKA Party Partiet AKA Hobro Undergrund AKA…

Crewet skifter navn ved hver udgivelse. I starten er det altid til det samme som deres nye EP hedder, men hen mod slutningen begynder det at blive forskellige ting.

Ligesom det med at rapperne forskernavne, så er det en af mine skøre ideer, som jeg endte med at bruge.

Det er egentlig en joke om hvordan nogle rappere har det med at skifte navn. Fx blev Snoop Doggy Dogg til Snoop Dogg, og så i en underlig periode, til Snoop Lion – og Jay-Z skulle pludselig skrives JAY Z (det var vigtigt at komme af med den bindestreg, åbenbart). Men den helt store synder her er Puff Daddy aka P. Diddy aka aka Puffy aka Diddy.

Det var også bare en måde at understrege det fjollede og absurde i hele projektet. Fordi gruppen når jo at køre gennem en hel karriere på kun seks måneder, med hele syv fulde albums udgivet, og et opbrud og genforening på halvvejen. Så det gav lidt ekstra “punch” at de rebrandede sig selv konstant. Som så også spiller ind i de tematiske elementer i historien, om at søge efter sin identitet og rolle i relation til omverden. At de genopfinder sig selv hele tiden afslører også de fiktive rapperes mangel på marketing-snilde – og det hjalp sikkert heller ikke projektet blive kendt at det var så umuligt at søge efter, fordi det hele tiden hed noget nyt.

Så det var meget skægt.

Vis kommentar Skjul kommentar
Opslag med billede fra Adelgade Banden
Adelgade Banden

Adelgade Banden

28. oktober 2015, kl. 18:16

Fuck Yeah! Her Er Grafiken Til Adelgade Bandens Første EP Som Den #Vilder GIF Ever Det Er Så #Swag Og #OnFleek Det #Motherfucking Gør Så Ondt. Den Nye EP Kommer Til At Rocke Hele Internettet Og Verden Ondt Og Hårdt Det Er Så Swag Vi Lægger Verden Ned Yeeaar #Vilder #Hobro4Lyfe #Hobronx #GetCrazy

Jeg lavede det første album-artwork ud af et billede jeg tog i Hobro af et vejskilt til Adelgade. Her i crewets tidlige dage sørgede jeg for at hele deres æstetik og stil var noget kluntet og uformet – som kan ses i denne uelegante GIF, og som også kan høres på det første album, hvor jeg brugte mange af de mindre heldige produktioner jeg havde lavet til projektet.

Vis kommentar Skjul kommentar
Opslag med billede fra Adelgade Banden
Adelgade Banden

Adelgade Banden

29. oktober 2015, kl. 17:26

Så Er Det I Morgen Første EP Med Adelgade Banden Dropper! #PDesmet Er Lige Ved At Smide De Sidste Vokaler #IStudiet Lige Nu Det Blir #Vilder #Hobronx

I dette opslag: P Desmet

Opslag med billede fra Adelgade Banden

I min lejligheds køkken var der en glasplade bag ovnen, for at holde os og oliesprutten fra at komme ud i resten af lejligheden. For at give illusionen af at de var i et studie, satte jeg en mikrofon op på den anden side af glaspladen, og rakte hånden om og tog billeder af mig selv “ved at optage”. Det var super akavet – hvad man ikke gør for “kunsten”…

Vis kommentar Skjul kommentar

Helt op til det allersidste øjeblik arbejder de på musikken, som den selvbestaltede anfører P Desmet ivrigt illustrerer.

Kunne man have udsat udgivelsen til man rent faktisk var helt færdig? Pjat – sådan ruller Adelgade Banden ikke. Deres stil er mere karakteriseret af entusiastisk spontanitet end strategi, eftertanke og planlægning.

I anledningen af den store udgivelse lægger de en video op, hvor der for første gang høres direkte fra medlemmer af gruppen. To nye tager her springet og lader sig selv blive set af verden – P Swiggers og L Jooken, en maskeret skikkelse der ikke siger et ord. Sammenholdet kunne på dette tidspunkt ikke være stærkere. Kun tiden vil vise om den nye karrieres kreative pres vil lade forholdet overleve uskadt.

Adelgade Banden

Adelgade Banden

30. oktober 2015, kl. 17:19

Fuck Yeah Adelgade Bandens Første Officielle EP Er Droppet!!!! #SnartRig #Tegnedreng #HunVilHaOs #Vilder #Hobronx #Hobro4Lyfe #VildForNatten #Druk

En af de få gange medlemmer af Tegnedreng Records taler direkte til deres publikum, og første gang Martin, i rollen som P Swiggers, ses (i midten).

L Jooken, manden i masken, spilles her af Kaare. Det er første gang han deltog i projektet; fra albummet Hobro Undergrund og fremad optrådte han på både lyd og billede som HM Hoeningwald.

Her havde jeg bare lige brug for nogen til at stå der og ikke sige noget. For det besværlige var at jeg både spillede L Jooken og P Desmet (til venstre) på sangene – så hvis han skulle med i video (hvilket jeg insisterede på, fordi Swiggers, Desmet og Jooken var tænkt som “den hårde kerne” af crewet), var der brug for at en anden stod der og undgik at sige et ord. Det blev optaget uden for fredagsbaren på mit studie, og Kaare var lige tilfældigvist en af dem der var i baren – og fra denne cameo kom han snart til at spille en stor rolle.

Gennemgående motiv: Medlemmernes navne

De hårdkogte drenge i Tegnedreng Records har alle sammen smarte gadenavne, de kalder sig – som sig hør og bør for ægte rappere. For godtfolk som Jay Z og Snoop Dogg har jo ikke det stående på døbsattesten (selvom Kanye West og Kendrick Lamar godt nok hedder det i virkeligheden). I Tegnedreng Records hedder de en kombination af et karakteristisk navn og et eller flere løse bogstaver – i den stolte tradition fra Eazy E, P Diddy, Schoolboy Q, m.fl. – i Hobro har de navne som P Swiggers, J De Clercq og Stoppie K.

Men hvor kommer disse fantasifulde og mærkelige navne mon fra?

Det hårdkogte akademiske miljø, selvfølgelig!

Faktisk har samtlige medlemmer af Tegnedreng Records deres navn fra en klynge af forskere, der beskæftiger sig med emner som lingvistik, produktoplevelser og biblioteksvidenskab. Selv R Echt! (udtales Er Ægte eller Wrecked).

Fundet af alle disse fantastiske forskernavne var faktisk det, der satte mig i gang med hele projektet. På 3. semester af min bachelor-uddannelse havde vi et fag, der hed Bibliotek og Samfund, og til en af undervisningstimerne stod der en skæbnesvanger forskningsartikel på litteraturlisten. Den ville komme til at ændre mit livs kurs, sagt sådan lidt dramatisk.

Artiklen hed Metahistoriography meets (linguistic) historiography, og som forfattere stod der: P Swiggers, L Jooken & P Desmet. Jeg var dybt fascineret. Hvis dét ikke var en rapgruppe, tænkte jeg, hvad i alverden er så?!

Frøet var plantet til et storslået projekt, og i løbet af de næste måneder begyndte det at spire. Jeg havde lyst til at prøve at lave noget dumt rap-musik, og var fascineret over “falske” kunstnere som Kidd – eller Kilamanjaro Drugs (som var en dybt detaljeret prank som en fra studiet udsatte en anden for).

Den næste tid begyndte jeg at producere beats og skrive tekster, og optog stumper af lyd fra forskellige folk, som jeg samplede. Hver person, der optrådte i projektet, blev til et medlem af det fiktive crew, og fik sig et tåbeligt gadenavn plukket direkte fra den videnskabelige litteratur.

Men den oprindelige trio af navne var reserveret. Jeg havde udnævnt Martin, som jeg studerede med, til P Swiggers, og spillede selv de to andre; P Desmet med min normale stemme, og L Jooken i en mærkelig krængende falsetstemme. I løbet af projektet udvidede jeg også mit line-up af stemmer til at dække flere medlemmer, herunder M Trokay og P Schmitter.

Da først der begyndte at være en visuel side til projektet, med billeder og videoer, blev det et problem at jeg var omkring fire af medlemmerne. Så for nogle af dem endte der med at være en anden, der lagde krop til. Og i L Jookens tilfælde, flere forskellige – for han havde ansigtet dækket bag en elefanthue, og kunne derfor sådan set bare spilles af hvem end der var til rådighed.

Det var sådan Kaare, der bagefter blev til det i stigende grad bærende medlem HM Hoeningwald.

HM Hoeningwald, blev involveret i projektet. Hans første bidrag var at stå og glo med en elefanthue på i videoen, der annoncerede det første albums udgivelse.

Til min store skuffelse er jeg endnu ikke blevet kontaktet af nogen af de (fortrinsvist hollandske, franske og belgiske) forskere, hvis navne jeg har stjålet, og hvis kredibilitet på internettet jeg helt sikkert må have beskadiget permanent.

Vis kommentar Skjul kommentar
Adelgade Banden

Album

Den Første EP Med Adelgade Banden Yeah Tegnedreng Records For Vilder


Det første album fra Tegnedreng Records. De var nybegyndere, og det skulle man kunne høre, så jeg tog de underligste og mindst polerede beats, som jeg havde lavet til projektet. Til dette album brugte jeg også en god håndfuld ældre instrumentaler, som jeg puttede noget tekst på.

Målet var at albummet skulle lyde lidt billigt, mærkeligt og dårligt, så det kunne give fornemmelsen af at gruppen blev mere kompetente efterhånden. Det var lidt noget illusionsmageri, for mange af numrene til de sidste albums var allerede mere eller mindre færdige da det her udkom.

Jeg lavede grafikken, ud fra et billede som jeg tog i Hobro.

Det her er hvad jeg havde planlagt om albummet og skrevet i drejebogen ved projektets begyndelse:

TIDSPUNKT: Release ca. 29. November

  • Titel:
    • Adelgade Banden
  • Sange:
    • {Kong Christian står i røg og damp (leak)}
    • Ruller en joint (mehigo6)
    • Dat bitch / Slem Kælling
    • Gi mig Vodka (vodka/swiggalo)
    • {Head bang’e dig kælling} (med Martin)
    • Murda Boner (mehigo9) (med Martin, Storm)
    • Emma Gad Shit (felina)
    • [Bi (mehigoB)]

Gennemgående motiv: Albums og EP’er

Når Tegnedreng Records udgiver et album, henviser de konsekvent til det som en EP. Jeg tror ikke der var nogen meget klar grund til dette.

Jeg syntes nok at det virkede lidt voldsomt at annoncere et nyt album så ofte som de udkom, fordi det ord forbindes med noget mere vægtigt. Og så fordi den første var en lidt let affære, gav det mening dér, og så blev jeg bare ved med at benævne dem sådan – selvom det blev lidt absurd når de begyndte at være over 45 minutter lange (jeg havde meget materiale, der skulle brændes af til sidst).

Men det gør også, at gruppens måde at kommunikere om deres musik er lidt karakteristisk, og afspejler den måde sprogbrug og tænkemåder formes og præges inden for en social gruppedynamik.

Så jeg synes, det giver lidt til projektets præsentation, selvom det er en (potentielt forvirrende) kuriøsitet.

Jeg har på denne hjemmeside valgt at bruge album i de fleste sammenhænge, fordi det lægger sig mere op ad den gængse begrebsbrug.

Adelgade Banden

Adelgade Banden

30. oktober 2015, kl. 17:29

Den Ny EP Er På Gaden! Download her http://tegnedreng.bandcamp.com/ og like det her http://soundcloud.com/tegnedreng/sets/adelgade-banden

Gennemgående motiv: Albums og EP’er

Når Tegnedreng Records udgiver et album, henviser de konsekvent til det som en EP. Jeg tror ikke der var nogen meget klar grund til dette.

Jeg syntes nok at det virkede lidt voldsomt at annoncere et nyt album så ofte som de udkom, fordi det ord forbindes med noget mere vægtigt. Og så fordi den første var en lidt let affære, gav det mening dér, og så blev jeg bare ved med at benævne dem sådan – selvom det blev lidt absurd når de begyndte at være over 45 minutter lange (jeg havde meget materiale, der skulle brændes af til sidst).

Men det gør også, at gruppens måde at kommunikere om deres musik er lidt karakteristisk, og afspejler den måde sprogbrug og tænkemåder formes og præges inden for en social gruppedynamik.

Så jeg synes, det giver lidt til projektets præsentation, selvom det er en (potentielt forvirrende) kuriøsitet.

Jeg har på denne hjemmeside valgt at bruge album i de fleste sammenhænge, fordi det lægger sig mere op ad den gængse begrebsbrug.

Vis kommentar Skjul kommentar

Den 30. oktober 2015 udgives den første EP, og crewet har nu helt overgivet sig til drømmen om en musikalsk karriere, og de ubegrænsede mængder af rigdom og berømmelse som den stensikkert vil medføre.

Adelgade Banden er officelt i gang. Om verden er klar til dem, må tiden vise…

Opslag med billede fra Adelgade Banden
Adelgade Banden

Adelgade Banden

1. november 2015, kl. 23:56

A1S1 Year Vi Chiller På #VandPibe #Shisha Efter For #Vilder Release Party På Den Nye EP #OgFestenKører #NonStop #DrukneSvin #Hobronx #Hobro4Lyfe #Tegnedreng #AdelgadeBanden

Her optræder det første sektionsinddelingsopslag. De optræder løbende i strømmen af opslag fra Tegnedreng Records, og angiver afsnit i historien – det som i denne læseudgave kaldes kapitler. Ved slutningen af hvert afsnit optræder et billede af en vandpibe (dette har ikke nogen speciel symbolik – det var bare for at have et gentaget visuelt kendetegn), og en kode angives. Denne kode er designet til at være så vag, at man overser den hvis man ikke ved hvad den betyder. I dette tilfælde er det “A1S1” – betydende at vi er i Akt 1, og dette er slutningen på Sekvens 1.

Her er hvad jeg skrev i drejebogen for Sekvens 1 og det første album forud for projektets begyndelse:

FØRSTE AKT

SEKVENS 1. HYPE & ORIGINS

STRUKTUR: Her etableres miljøet og karakterne. Status quo præsenteres. Leder op til en startende hændelse – ‘point of attack’.

TIDSPUNKT: 1. Oktober 2015 og fremad

Den første post fungerer som et hint om, at ikke alt er hvad det foregiver. Det står som stopklods og udgangspunkt for historien (alt efter hvilken retning, man læser den i).

  • POST
    • “– Hvis jeg ikke er berømt – eksisterer jeg så? Slutningen.”
  • FOTO
    • Den næste opdatering er et foto. Det primære motiv er noget fest-agtigt, men et sted på billedet (stort nok, i fokus) er en lap papir, hvorpå URL’en til Prologen står (håndskrevet, men læseligt).

Herfra kører fortællingen.

Det første stykke tid (ca. en måned) udgives der ikke musik i noget væsentligt omfang. I starten slet intet, og så begynder et par numre at komme dryssende. De første er temmelig dårlige, og flere slettes (men bibeholdes på Bandcamp).

Løbende posts, fotos og evt videoer. Forskellige identiter og navne præsenteres. Medlemmer nævnes. Deres relationer og fællesskabsfølelse præsenteres.

Endelig udgives den første EP (der ikke er særlig god).

  • BANDNAVN:
    • Adelgade Banden
  • TIDSPUNKT:
    • Release ca. 29. November
  • TO DO:
    • Revidér titel og trackliste. Lav covergrafik
  • EP
    • Titel: Adelgade Banden
    • {Kong Christian står i røg og damp (leak)}
    • Ruller en joint (mehigo6)
    • Dat bitch / Slem Kælling
    • Gi mig Vodka (vodka/swiggalo)
    • {Head bang’e dig kælling}
      • Martin
    • Murda Boner (mehigo9)
      • Martin, Storm
    • Emma Gad Shit (felina)
      • [Bi (mehigoB)]

Dette er de numre, der var planlagt til at være på albummet. De er angivet med foreløbige titler, arbejdsnavnet for de beats de bygges ud fra, og hvem jeg ved skal være på nummeret (ud over mig selv).

Ved det første album blev planen fuldt ganske nøje. Nogle af de senere afviger lidt, men generelt overordnet overholder de planen.

Gennemgående motiv: Billeder af en vandpibe

Jeg brugte en del billeder af en vandpibe. Generelt brugte jeg dem til at indikere at en sektion af historien var ovre (i denne læseudgave optræder de som sidste opslag i hvert kapitel). De fleste billeder blev taget ved den samme lejlighed hos en ven i Aarhus, men der er vist også et par stykker fra en tur på vandpibebar i Aalborg (ved samme lejlighed blev Storms dele af Grænseløs Kærlighed i øvrigt optaget).

Gennemgående motiv: Struktur og plot i projektet

Jeg er meget interesseret i historiers struktur – det underliggende skelet, der holder dem sammen og giver dem form. Hvis en historie fortælles godt, ænser man som regel slet ikke at der er en struktur – historien lader blot til at følge sit naturlige og åbenlyse flow. Selvfølgelig sker det her nu, tænker man – eller bedre, tænker man slet ikke.

Men en god historie har en struktur. Den har nogle principper, der styrer hvorfor bestemte ting sker på bestemte tidspunkter. Den har en opbygning af spændingen og konflikterne, og en form der gør at slutningen føles tilfredsstillende (eller utilfredsstillende, alt efter forfatterens intention).

Historier kan tage sig ud på nær ved uendeligt mange forskellige måder, og stikke af i alle mulige fantasifulde retninger. Men selvom de virker vidt forskellige på overfladen, kan de dele en grundlæggende struktur. Faktisk har en meget stor del af de historier, vi læser, ser og hører, en bestemt struktur til fælles – de spinder bare deres fortælling ud over den. Ligesom at et hus har en grundstruktur – et køkken, en stue, et par soveværelser, et badeværelse eller to – men alle huse opleves langt fra som ens af dén grund.

Forskeren Joseph Campbell analyserede forskellige kulturers myter og fortællinger, og fandt deres strukturelle fællestræk. Indenfor filmindustrien har disse ideer om struktur især vundet indpas, fordi film har en rimelig standardiseret længde, og skal nå igennem hele deres plot på en fornuftig måde indenfor den ramme. Filmindustrien har dog måske været lige ivrige nok i at bruge struktur, og de følger tit skrappe retningslinjer der dikterer hvor lang tid hver enkelt sektion af plottet skal vare, og hvad der skal ske hvornår. Når først man får øje på det, kommer man aldrig til at se en Hollywood-film på samme måde igen.

Jeg har efterhånden læst en hel del om historiestrukturer. Men da jeg skrev Tegnedreng Records, var min forståelse af feltet stadig i sin vorden. Jeg vidste at der var en treaktsstruktur, og at film fulgte den nøje, men jeg kendte ikke rigtigt principperne. Men da jeg stod overfor at udvikle projektets plot, besluttede jeg mig for at prøve at følge denne struktur. Så jeg googlede mig frem til en gennemgang, og den brugte jeg så til at udlægge handlingen. Set med min nuværende viden ville jeg måske have lagt strukturen lidt anderledes, nu da jeg ved hvorfor de forskellige elementer falder som de gør.

Følgende er den strukturelle inddeling, jeg tog med mig fra den artikel (som jeg ikke lige kan huske hvad hed), omsat til mine egne ord. Hver sekvens i den udgør et kapitel i læseversionen af projektet på denne side.

  • Første Akt
    • Sekvens 1: Her etableres miljøet og karakterne. Status quo præsenteres. Leder op til en startende hændelse – point of attack’.
    • Sekvens 2: Karaktererne låses fast i knibe, eller sendes ud på nyt spor for at nå mål
  • Andet Akt
    • Sekvens 3: Første forhindringer og mere på spil
    • Sekvens 4: Første kulmination, ofte parallel med Note konklusionen (her = opbrud). Midtpunkt
    • Sekvens 5: Subplot tager fokus.
    • Sekvens 6: Hovedkulmination. Højeste og laveste punkter i hovedkonflikt. Fokus tilbage på hovedplot. Ofte modsætning til første kulmination og resolution.
  • Tredje Akt
    • Sekvens 7: Etablering af slutkonflikt og spænding. Evt et twist her.
    • Sekvens 8: Resolution og konklusion. Konflikter og farezoner skal være helt klare, ikke komplekse.
Vis kommentar Skjul kommentar
Videre til kapitel 2
Der er et bogmærke gemt
Siden er sat til at huske hvor langt du er nået i læsningen af historien. Vil du fortsætte hvor du slap?
Siden gemmer ikke længere et bogmærke. Du kan altid slå det til igen i sidens indstillinger, der kan tilgås fra menuen til venstre.